Tradisjon tro oppsummerer vi Immateriallrettsåret som har gått, og først ut er designretten. IP-trollet Kaja Skille Hestnes har dette året fått med seg
gjestetroll Henriette Wiker, advokat i SANDS, for å oppsummere designrettsåret
2023. Heller ikke i år har det vært særlig stor aktivitet på
designrettens område, men vi har fått et knippe avgjørelser fra både KFIR, Oslo
tingrett og EU-domstolen. I tillegg er det aktivitet på lovgivningsfronten.
Nytt fra lovgivningfronten – revisjonen av
designdirektivet ruller videre
Som vist til i oppsummeringen av designrettsåret
2022 foreslår EU revideringer i både designdirektivet (designdirektivet (Dir.
98/71/EF) og forordningen (Reg. (EC) No 6/2002). Hovedformålet med revisjonen
er blant annet å skape et rammeverk tilpasset den digitale tidsalderen og
forenkle administrasjon- og registreringsprosedyrer. Kommisjonens forslag
finnes
her.
Regjeringen publiserte sitt
foreløpige
posisjonsnotat den 13. juni 2023, Det fremgår av
notatet at forslaget vil medføre endringer i den norske designloven, som vil ha
en "
positiv betydning for brukerne av designsystemet og utgjør en
forenkling for næringslivet ved at det blir en større grad av felles regler i
de europeiske landene". Videre fremgår det at "
Forslaget er
EØS-relevant, fremstår i all hovedsak akseptabelt og vil medføre en positiv
endring av det norske regelverket".
EU-rådets pressemelding fra 25. september 2023
oppsummerer EU-rådets standpunkter til den foreslåtte revisjonen. Rådet støtter
hovedmålene med endringene, men har foreslått noen konkrete
endringer/forbedringer. Pressemeldingen kan leses her. 5. desember 2023 kom pressemeldingen om at Rådet og Europaparlamentet har
kommet til en foreløpig avtale om revisjon av de to lovforslagene til
designpakken. Pressemeldingen kan leses her.
Den foreløpige avtalen må nå godkjennes og formelt vedtas av begge
institusjonene.
KFIR – Er Starco helt på felgen?
Det hører til
sjeldenhetene at KFIR avsier designrettsavgjørelser. Men i 2023 har vi i det
minste fått én. KFIR-2023-3 er avsagt i kjølvannet av at Borgarting
lagmannsrett i 2022 behandlet spørsmålet om felgene til Starco Norge AS (DM/212217)
gjorde inngrep i Audi AG sin eldre designregistrering (DM/203217) etter
designloven § 9. Saken har tidligere vært omtalt av IP-trollet her og her. Lagmannsretten kom, som tingretten, til at felgene til Starco Norge
AS ikke gjorde inngrep i Audi AG sin eldre designregistrering fordi de ga et
annet helhetsinntrykk.
I påvente av domstolsbehandlingen
hadde Patentstyret satt sin prøving av gyldigheten av Starco Norge As’ sin
designregistrering i bero. Da lagmannsrettens dom forelå, la Patentstyret denne
uprøvd til grunn i sin vurdering. Fordi lagmannsretten mente felgene til Starco
Norge AS ga et annet helhetsinntrykk enn Audis felger, la Patentstyret til
grunn at designet til Starco Norge AS dermed også hadde individuell karakter
etter designloven § 3 (3). Patentstyret begrunnet dette med at vurderingen av
helhetsinntrykk og individuell karakter er sammenfallende. Spørsmålet for KFIR
var om lagmannsrettens avgjørelse var bindende for Patentstyret, eller om Patentstyret
i stedet skulle ha gjort en selvstendig vurdering av kravene til nyhet og
individuell karakter, jf. designloven § 3, jf. § 25.
KFIR konkluderte
med at lagmannsrettens avgjørelse ikke har rettskraftsvirkning for
Patentstyrets behandling av kravet om oppheving av Starcos designregistrering. Derfor er saken nå sendt tilbake til
Patentstyret for ny behandling. Med det fortsetter felge-føljetongen for Starco
Norge AS og Audi AG. Det er her verdt å merke at EUIPOs Board of Appeal i juni
2023 kom til at Starco Norge AS’ EU-design var ugyldig - motsatt resultat av
hva Borgarting lagmannsrett kom til. Det blir derfor interessant å se hvilken betydning
Patentstyret kommer til å tillegge EU-domstolens avgjørelse.
Norske domstoler – en ny dimensjon av tilskjæring av
bevis
Oslo tingrett avgjorde
i mai 2023 (
TOSL-2022-75615) spørsmålet
om sekkene til Frii of Norway AS gjorde inngrep i Beckmann AS sin
designregistrering i Norge (reg.nr.
087095) og EU (reg.nr.
008563787-0001/008563787-0002). Siden sekkene til Frii of Norway AS kun hadde
blitt solgt på det asiatiske markedet, reiste saken også spørsmål om blant
annet lovvalg, verneting og rettslig interesse. I tillegg var det anført brudd
på markedsføringsloven §§ 30 og 25, samt Taiwanske regler om illojal
konkurranse. I vår oppsummering begrenser vi oss til de designrettslige spørsmålene.
|
|
Beckmanns sekk |
Frii of Norways sekk |
Ved behandlingen av spørsmålet om designinngrep, anvendte retten den tradisjonelle firetrinnsmodellen. Med utgangspunkt i en vurdering av produktgruppen, den informerte bruker og designerens frihet, gjorde retten en sammenligning av designene for å vurdere om sekkene til Frii of Norway AS ga et annet helhetsinntrykk enn sekkene til Beckmann AS. Retten tok i den forbindelse hensyn til at designerens grad av frihet var noe begrenset på grunn av sekkens funksjonsbestemte elementer.
Begrenset
designfrihet var imidlertid ikke nok til å la Starco gå fri for ansvar. Beckmann
AS hadde i anledning saken skåret opp sekkene og fremlagt de enkelte
bestanddelene som realbevis for retten. Realbevisene viste at sekkenes
bestanddeler var av nøyaktig lik størrelse og form. Basert på disse likhetene
mente tingretten at Frii of Norway AS ikke hadde utnyttet de tilgjengelige
variasjonsmulighetene ved sekkenes utforming. Fordi Beckmann AS’
designregistrering var i svart hvitt, så retten i tillegg helt bort fra
ulikheter i sekkenes farge, figurer eller tegninger.
Retten konkluderte
på den bakgrunn med at sekkenes helhetsinntrykk ikke var tilstrekkelig
forskjellig og at det forelå inngrep etter designloven § 9.
Avgjørelsen viser
at en sort hvitt-registrering kan gi et bredere vern enn fargeregistreringer.
Fordelen med bredt vern må likevel avveies mot at en sort hvitt-registrering
ofte vil ha lavere grad av individuell karakter enn en med farger. Det gjelder
særlig der designen for øvrig er funksjonelt bestemt, som for eksempel i den
nedenfor nevnte EU-avgjørelsen C-684/21, Papierfabriek Doetinchem.
EU-domstolen - "details matter" - så lenge du kan se dem ved «normal
bruk»
16. februar 2023 avsa EU-domstolen avgjørelse i sak Case
C-472/21. Saken handler om vilkårene for å oppnå
beskyttelse av design der produktet som det aktuelle designet brukes på utgjør
en komponent i et sammensatt produkt. I slike tilfeller er det innført visse
tilleggsvilkår i artikkel 3 nr. 3 og nr. 4 i designdirektivet (Dir. 98/71), som
lyder slik:
3. A design applied to or incorporated in a product
which constitutes a component part of a complex product shall only be
considered to be new and to have individual character:
(a)
|
if the component part, once it has
been incorporated into the complex product, remains visible during normal use
of the latter, and
|
(b)
|
to the extent that those visible
features of the component part fulfil in themselves the requirements as to
novelty and individual character.
|
4. ‘Normal use’ within the meaning of paragraph (3)(a)
shall mean use by the end user, excluding maintenance, servicing or repair
work.
Bestemmelsen tilsvarer den norske
designloven § 4.
Saken gjaldt et design for
seter til sykler og motorsykler. Designet var registrert med en enkel
illustrasjon av undersiden av setet:
|
Bilde av designet Hentet fra dommen |
Innehaveren av designet er det
tyske selskapet Monz Handelsgesellschaft International mbH & Co. KG
(heretter «Monz»).
Spørsmålet for EU-domstolen var hvordan tilleggsvilkårene i artikkel 3 nr. 3 og nr. 4 skulle forstås.
EU-domstolen kom til at vilkåret om at bestanddelen i et
sammensatt produkt må være synlig for å oppnå rettslig beskyttelse etter
artikkel 3 nr. 3, må tolkes i lys av hva som anses som normal bruk av det
sammensatte produktet. Vurderingen skal basere seg på om bestanddelen er synlig
etter at den er inkorporert i det sammensatte produktet ved «normal bruk», og vurderingen
skal foretas i forhold til sluttbrukeren av produktet, alternativt en
tredjeperson som observerer bruken.
Med «normal bruk» siktes det til handlinger som utføres ved
den primære bruken av det sammensatte produktet, og andre handlinger som
utføres i forbindelse med en slik bruk, herunder de som utføres før eller etter at produktet har utfylt sin hovedfunksjon, som for eksempel lagring og transport av det produktet. Vedlikehold og reparasjon faller
utenfor, hvilket følger direkte av unntakene i bestemmelsen. Sluttbrukerens «normale bruk» av produktet vil som et
utgangspunkt sammenfalle med den bruken av produktet som er tiltenkt av
produsenten eller designeren av produktet. Det kan likevel ikke alene legges
vekt på det formålet som produsenten har tiltenkt produktet eller komponenten.
Lovgivers formål med ordlyden om at det er sluttbrukerens bruk som utgjør
normal bruk, er å utelukke bruk i andre handelsledd og dermed hindre en
omgåelse av vilkåret om synlighet. Videre kan vilkåret om «normal bruk» tolkes
vidt ettersom bestemmelsen ikke presiserer hva slags bruk som anses som normal
bruk.
I tillegg har
EU-domstolen avsagt én prejudisiell avgjørelse på designrettsområdet,
C-684/21,
Papierfabriek D oetinchem. Saken
gjaldt gyldigheten av en EU-registrert design for en innpakningsanordning
(reg.nr. 001344022-0006). Ett av spørsmålene som ble forelagt EU-domstolen, var
hvilken betydning det ville ha for registrerbarheten at innehaver allerede
hadde designrett til en rekke andre design som løste samme funksjon. Gjennom
disse øvrige designene kunne innehaver bevise å ha brukt tilgjengelige variasjonsmuligheter
ved utformingen av designet. EU-domstolen konkluderte med at eksistensen av
andre design er relevant, men ikke er avgjørende, i vurderingen av individuell
karakter. Avgjørelsen følger opp slik sett opp C-395/16 Doceram, der domstolen forkastet
den såkalte «multiplicity of forms»-tilnærmingen, som åpnet for registrerbarhet
så lenge innehaver kunne påvise minst én annen utforming egnet til å realisere
samme funksjon.
Et annet spørsmål
som ble forelagt domstolen i samme sak, var hvilken betydning det ville ha for
registrerbarheten av designet at produktets utforming muliggjorde flere farger.
Spørsmålet kom på spissen fordi selve registreringen var gjort i sort hvitt. EU-domstolen
konkluderte med at det, i tilfeller der innehaver har søkt om sort
hvitt-registrering, ikke er adgang til å se hen til muligheten for bruk av
ulike farger i vurderingen av individuell karakter. Avgjørelsen er et eksempel
på at ikke alle design er egnet for svart hvitt-registrering, selv om det i
mange tilfeller vil kunne gi et bredere vern enn fargeregistrering.
Kaja Skille Hestnes var ansatt som dommerfullmektig i Oslo tingrett da Beckmann-saken ble avsagt. Hun har ikke vært involvert i avgjørelsen. Takk til studenttroll Alina Ahmed for gode innspill på oppsummeringen av C-472/21.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar