Også i år vil Immaterialrettstrollet gi sine oppsummeringer av immaterialrettsåret som har gått og gi en oversikt over hva som har skjedd på de sentrale områdene innen immaterialretten (opphavsrett, patentrett, designrett, kjennetegnsrett og markedsføringsrett). I disse årsoppsummeringene vil ulike troll gjøre et selektivt tilbakeblikk på de viktigste endringene på lovgivningsiden og de viktigste sakene fra norsk og internasjonal rettspraksis. Vi mottar som vanlig gjerne tips til hvordan vi kan gjøre årsoppsummeringene bedre på iptrollet@gmail.com.
*****
Av Morten Smedal Nadheim (CMS Kluge) og Julius Berg Kaasin (Brækhus)
Theodor Kittilsen, Skogstroll (i det fri, Nasjonalmuseet) |
Morten: I like måte, Julius! Det blir
vel et særpreget år i år også. Men hva tar du med deg fra året som gikk?
Julius: Det er uansett uheldig at det
tilsynelatende opereres med forskjellige særpregsterskler i ulike
jurisdiksjoner, også i Europa. Det gjør markedet og jussen mer uforutsigbart
for virksomheter som opererer med varemerker på tvers av landegrenser. En ting
er store internasjonale selskaper hvor betydelige beløp står på spill, men
dette er nok aller mest problematisk for selskaper i etableringsfasen som er
avhengig av å sikre seg rettigheter før de investerer i merkevarebygging.
Morten: Det har du rett i, Julius. Men
visste du at røykkanonalarmer var så vanlig, og er det virkelig sånn at en ikke
ser noe når de slår seg på? I tilfellet er det jo ganske nedtur med falsk
røykkanonalarm på julaften.
Julius: Nei, det var nytt for meg. Men hvis
det funker så bra som navnet ZEROVISION skal ha det til, i hvert fall om en
skal tro Oslo tingrett, bør jeg kanskje teste det ut. I så fall tror kobler jeg
nok ut skallalarmen før nissen kommer ned pipen. Men du, nå kom jo akkurat ZEROVISION-avgjørelsen fra lagmannsretten.
Morten: Den får vi ta i et eget innlegg, og i 2023 oppsummeringen. Men Julius, selv om det kanskje
ikke har skjedd like mye i kjennetegnsrettsåret 2022 som i jubelårene 2020 og
2021 så er det jo mye å ta tak i.
Julius: Så absolutt, Morten. Men før vi
går over på praksis kan vi raskt nevne at det er lite nytt å melde på
lovgivningssiden i året som gikk. EUs nye varemerkedirektiv står fremdeles og
fryser på trappene i påvente av implementering. De mest nøyaktige prognosene vi
kjenner til går nå ut på at direktivet blir gjennomført 1. mars. Vi gjør som
Knut Sverre (Skurdal Andresen) og siterer Rudolf Blodstrupmoen - «Time vill
sjåv».
Norsk praksis
Artikkelforfatternes heeelt objektive oppfatning av årets tema på kjennetegnrettsfronten (Illustrasjon: Nadheim/Kaasin/NRK) |
Høyesterett fastslo først at retten må ta stilling til
samtlige av de påberopte, alternative utmålingsgrunnlagene, men at det ikke kan
kreves «millimeterutregning» for alle alternativene. Ved den konkrete utmålingen
kom Høyesterett til at Norgesgjerde og Vindex skulle tilkjennes det dobbelte av
rimelig lisensavgift etter varemerkeloven § 58 (1) bokstav a) jf. (2). Ettersom
en vederlagsmodell ikke var godt egnet for å fastsette lisensavgiften utmålte
Høyesterett kompensasjonen som et engangsbeløp etter skjønn. Selv om det er
utfordrende å peke på relevante momenter ved den konkrete utmålingen savnes jeg
en nærmere redegjørelse fra Høyesterett for fastsettelse av slikt skjønn, og
selve utmålingen av engangssummene fremstår for min del som litt tilfeldig. I
forlengelsen av dette kan det også være grunn til å stille spørsmål ved behovet
for Høyesteretts prøving av denne saken.
Morten, du har sett på en annen sak som ble anket til
Høyesterett, men som ikke slapp inn?
Morten: Det stemmer, jeg har sett på
lagmannsrettens avgjørelse i den såkalte GHOSTBASTARDS-saken (LB-2022-34258)tidligere
omtalt av IP-trollet her. Spørsmålet i den varemerkerettslige delen av saken
var om bruken av merket GHOSTBASTARDS innebar et inngrep i det eldre varemerket
BASTARD BURGERS. Merkene var brukt for
identiske varer og tjenester, men lagmannsretten kom til at merkene ikke var
tilstrekkelig like til at det forelå forvekslingsfare.
Lagmannsretten pekte blant annet på at BASTARD er plassert
forskjellig steder i merkene, og at merkene skiller seg i antall ord de totalt
består av. Det visuelle helhetsinntrykket av merkene var derfor at de var
"nokså forskjellige". Den fonetiske likheten ble også vurdert liten,
hvilket ble styrket av det ulike antall stavelser og ord. Lagmannsretten viste
også til at GHOSTBASTARDS gav assosiasjoner til «Ghostbusters»-filmene, noe som
også var egnet til å avlede gjennomsnittsforbrukeren fra å forveksle merkene
Julius: En annen lagmannsrettsavgjørelse
fikk vi i den såkalte BLEGEN-saken (LB-2021-140823).
Saken stod mellom franchisetaker Bergmanns AS og franchisegiver Pizzanini AS,
og et av spørsmålene som oppstod i forbindelse med opphør av franchiseforholdet
var om en nasjonal varemerkeregistrering av et pizzanavn (BLEGEN) tilhørende
franchisetaker skulle overdras eller kjennes ugyldig med grunnlag i
franchiseavtalen eller varemerkeloven § 16 bokstav a) eller b), jf. § 35.
Foruten de varemerkerettslige spørsmålene som saken reiser er saken kanskje
også et godt eksempel
på hva om kan skje selv om en vinner frem med et søksmål.
Morten: Jeg vet ikke med deg Julius,
men jeg synes ikke en pizza som heter BLEGEN høres så veldig god ut. Er dette
varemerket egentlig noe å krangle om?
Julius: Du kan så si, Morten. Det høres
ikke akkurat ut som noen «capriciossa» (*gestikulerer voldsomt*) eller «trøffelsalami».
«Blegen» skal ha vært kallenavnet på kokken som laget pizzaen.
Borgarting lagmannsrett kom i hvert fall til at Pizzaninis
rett til varemerket var, enten det ble utledet av franchiseavtalen eller
varemerkeloven § 3 tredje ledd, kun var innarbeidet lokalt, og ikke ga grunnlag
for å overføre eller kjenne det nasjonale varemerket til Bergmanns ugyldig. Pizzaninis
krav ble derfor avvist. Lagmannsretten uttalte i denne forbindelse at
utgangspunktet i franchiseforhold er at nye produkter som inngår i
franchisekonseptet tilhører franchisegiver. Forholdet i denne saken var
imidlertid at Pizzanini kun hadde innarbeidet BLEGEN lokalt for
Fredrikstad-området forut for Bergmanns nasjonale varemerkeregistrering av
BLEGEN. En overføring av det registrerte nasjonale merket ville derfor innebære
en bedre rett for PIzzanini enn de opprinnelig hadde og ble derfor avvist.
Lagmannsretten mente for øvrig at Bergmanns varemerkesøknad for BLEGEN ikke var
innlevert i strid med god forretningsskikk og derfor måtte kjennes ugyldig.
Ellers er det verdt å merke seg at lagmannsretten ikke tok stilling til
hvorvidt Pizzanini kunne fortsette å bruke sitt innarbeidede lokale
merke, eller om dette vil ha vern mot Bergmanns eller andres bruk av
varemerket, i Fredrikstad-området fordi det angivelig ikke var anført.
Avgjørelsen er rettskraftig.
Morten: Hva tror du konklusjonen ville blitt
om spørsmål om bruk og inngrep i det innarbeidede merket hadde kommet på
spissen, Julius?
Julius: I denne saken tenker jeg vel at retten
hadde konkludert med sameksistens mellom det eldre innarbeidede merket for
Fredrikstad-området og det senere registrerte etter reglene i varemerkeloven §
9 jf. § 8 (1).
Morten: Enig i det, Julius. Mulig dette
var klart for partene også ettersom det ikke var problematisert. Hva vet vel
vi.
Julius: En annen sak som gjaldt spørsmål
om registrering av varemerke i ond tro etter § 16 bokstav b) er saken mellom Rottefella/Madshus
og Amer Sports (innehaver av bl.a. skimerket Atomic) som primært gjaldt
inngrep i flyttbare skibindinger (21-072669TVI-TOSL/04). Saken er omtalt av
IP-trollet her. Rottefella
hadde brukt varemerket MOVE som kjennetegn for sine flyttbare skibindinger i
flere år før Atomic registrerte varemerket MOVER for sitt system.
Retten kom til at Amer Sports hadde registrert varemerket
MOVER i ond tro (i strid med god forretningsskikk) etter varemerkeloven § 16
bokstav b). Det ble i denne forbindelse ikke ansett avgjørende at Amer Sports
tidligere hadde benyttet merket MOVER, men registreringen av merket ble av
retten i stedet karakterisert som «påfallende» i forhold til Rottefellas
markedsføring av MOVE. Det forelå dermed ikke inngrep i Amers MOVER etter
varemerkeloven § 4 (1) bokstav b).
Illustrasjon på Rottefellas bruk av MOVE inntatt i Oslo tingretts dom (kilde: Oslo tingrett) |
Morten: Det er i hvert fall et
betimelig spørsmål. Avgjørelsen er i alle tilfeller anket, så vi for se hva lagmannsretten
skulle mene om dette.
Julius: Men over til noe annet Morten, nå skal
vi se litt nærmere på årets store tema, nemlig særpregskravet og noen saker
hvor forholdet til utenlandsk registreringspraksis ikke er helt irrelevant.
Dette snakket vi som nevnt om i Larvik for noen måneder siden, og der
konkluderte vi vel med at Patentstyret er gjennomgående strengere enn andre
europeiske varemerkemyndigheter, men at det ikke nødvendigvis skyldes at de
anvender rettskildefaktorene fra EU feil.
Morten: Det stemmer Julius, og jeg tenkte vi
først skal se litt på denne TRUSTSHOP-saken som både har vært behandlet
av Oslo tingrett (TOSL-2021-122596) og lagmannsretten (22-064395ASD-BORG/01) i
året som har gått.
Saken gjaldt gyldigheten av KFIRs vedtak som gikk ut på å
nekte ordmerket TRUSTSHOP varemerkerettslig vern. Merket var søkt vern for en
rekke forskjellige varer og tjenester, som for eksempel
avkjølingsinstallasjoner, administrasjon av forsyningskjeder og caterings
tjenester. Patentstyret kom til at merket ville oppfattes som beskrivende for
disse varene og tjenestene. I tillegg mente Patentstyret at merket var
forvekselbart med den eldre internasjonale registreringen av det kombinert
merket TRUST. TRUST-merket var gitt virkning for elektroniske apparater i
klasse 9, og tilsvarende tjenester i klasse 35, som TRUSTSHOP var søkt
registrert for.
Når det gjelder vurderingen av om merket var beskrivende,
kom KFIR til samme resultat som Patentstyret. Siden KFIR fant at merket var
beskrivende, og med det ikke kunne registreres, tok de ikke stilling til
spørsmålet om forvekslingsfare. Tingretten var enig i at merket var
beskrivende, og opprettholdt vedtaket til KFIR. I likhet med Patentstyret, KFIR
og tingretten, kom også lagmannsretten til at merket var beskrivende.
Lagmannsretten viste i stor grad til de tidligere vurderinger, og delte
oppfatningen om at gjennomsnittsforbrukeren vil oppfatte merket TRUSTSHOP som
«tillitsbasert handel» eller som «en butikk eller et produkt/tjeneste som du
kan stole på». Lagmannsretten mente videre at ordet «trust» eller «tillitt» vil
oppfattes som en beskrivelse av en egenskap eller en kvalitet ved varer eller
tjenester som markedsføres under merket. Med det fant lagmannsretten at friholdelsesbehovet
tilsa at merket ikke burde registreres.
Når så var tilfelle, hjalp det ikke at merket var registrert
av EUIPO og av britiske varemerkemyndigheter. Lagmannsretten var enig i at
registrering i andre jurisdiksjoner var et relevant moment til vurderingen, men
viste til at avgjørelser i en jurisdiksjon ikke er bindende for myndigheter i
andre jurisdiksjoner. Mot denne bakgrunn ble anken forkastes og KFIR ble
frifunnet.
Julius: Som vi var inne på
innledningsvis tviler jeg for min del på at det foreligger så store nasjonale forskjeller
mellom europeiske gjennomsnittsforbrukere som Trustshop-saken kan gi inntrykk
av.
Morten: Det tviler jeg også på, Julius.
Julius: En annen slik sak er Oslo tingretts
avgjørelse i den såkalte ZEROVISION-saken (sak
21-181946TVI-TOSL/04), tidligere omtalt av IP-trollet her.
Saken gjaldt spørsmålet om KFIRs avgjørelse om å nekte
registrering av ordmerket ZEROVISION var gyldig, herunder om ZEROVISION var
beskrivende og manglet særpreg for maskiner som generer kunstig røyk i
vareklasse 7 og sikkerhetsalarmsystemer i vareklasse 9. ZEROVISION er navnet på
en røykanonalarm levert av Verisure. Tilsvarende merke var blant annet tillatt
registrert i en rekke andre europeiske jurisdiksjoner EUIPO (omfatter bl.a. Irland)
og UK (uprøvet overføring), noe som også ble anført i retning av at merket
måtte tillates registrert i Norge. Retten kom likevel til at ZEROVISION måtte
anses beskrivende for de søkte varene for den norske gjennomsnittsforbrukeren,
slik at vilkårene for registrering ikke var oppfylt. Når det gjaldt
registrering av parallelle merker i andre EU-land pekte retten på at selv om
det er et sentralt mål at varemerkeretten i EU er harmonisert, så er det ikke
et mål at resultatene i enkeltsaker skal være harmoniserte, bl.a. under
henvisning til Høyesteretts avgjørelse i GOD MORGON-saken (Rt. 2002 s. 391).
Etter min mening kan det godt være at retten landet på
riktig resultat. Begrunnelsen for dette (og nå kommer det et hjertesukk) kunne gjerne
vært enda mer konkret snarere enn å vise til teoretiske utgangspunkter og at vedtakene
om å registrere merket i andre land er «ubegrunnede». Det kan ikke være tvil om
at dersom Oslo tingretts forståelse av EU-varemerkerettslige prinsipper legges
til grunn, så må ZEROVISION anses minst like beskrivende for
gjennomsnittsforbrukeren i EU som i Norge. At ZEROVISION kan registreres der
engelsktalende inngår i omsetningskretsen, men ikke i Norge, er egentlig en
helt uholdbar situasjon som ikke kan forankres i ulike nasjonale forhold og
språkegenskaper. En gjennomsnittsforbruker fra en omsetningskrets der
engelsktalende inngår vil oppfatte ZEROVISION minst like beskrivende for de
aktuelle varene som den norske. Jeg heller likevel mot at Patentstyret i denne
saken har kommet til riktig resultat, også basert på EU-varemerkerettslige prinsipper,
og stiller samtidig spørsmål ved at denne typen merker tillates registrert i
EU.
Morten: Forhåpentligvis kan pågående
samarbeidsprogrammer og fremtidige avklaringer fra EU-domstolen føre til en mer
harmonisert og ensartet praksis, også på enkeltsaksnivå.
Men det har ikke bare kommet særpregsavgjørelser fra Oslo
tingrett i år. Det har også kommet en avgjørelse i den såkalte CEON-saken
(22-081329TVI-TOSL/05) der retten vurderte KFIRS vedtak vedrørende
forvekslingsfaren mellom det eldre ordmerket XEON og det kombinerte merke CEON,
etter varemerkeloven § 4 første ledd bokstav b. Det eldre merket hadde vern for
varer i klasse 9, som blant annet omfatter datautstyr og
operativsystemprogrammer. Klagenemnda kom til at det yngre merket CEON, ikke
kunne registreres for varer i klasse 9, og heller ikke for klasse 38 for
telekommunikasjonsvirksomhet.
Rette var enig med KFIR i at det forelå vareidentitet i
klasse 9, og at tjenestene i klasse 38 hadde samme formål som varene i klasse
9. Videre var retten enig i at det eldre merket XEON var et fantasiord som ikke
henspilte på de aktuelle varene, har en normal grad av særpreg. I vurderingen
av forvekslingsfare viste tingretten til at både visuell, fonetisk og
konseptuell likhet måtte vurderes.
Retten viste til at merkenes første bokstav, X og C er
visuelt ulike, men at forvekslingsfaren øker fordi både XEON og CEON er to
fantasiord. Etter rettens syn ville begge merkene «være egnet til å forvirre
gjennomsnittsforbrukeren», ettersom ingen av dem sier noe «om at de betegner
varer i klasse 9». Denne delen av resonnementet er vrient å følge. Det at
forvekslingsfaren skulle øke bare fordi merkene verken er beskrivende eller
suggestive er nok neppe riktig. Det er
nok heller ikke sånn at gjennomsnittsforbrukeren lar seg forvirre når de møter
varer med varemerker som ikke betyr noe.
Mer treffende blir det når tingretten viser til at begge
merkene vil uttales «seon», og at merkene visuelt sett er temmelig like. Som
KFIR kom tingretten til at det forelå forvekslingsfare, og det at det yngre
merket var registrert i andre jurisdiksjoner der XEON også er registrert kunne
ikke tillegges avgjørende vekt. Retten var enig i at dette var et relevant
moment til vurderingen, men kom ikke til at enkeltregistreringer i andre land
skulle ha avgjørende betydning. Mot denne bakgrunn opprettholdt retten KFIRS
vedtak.
Julius: Hvis
jeg sier «Harry Potter» Morten, hva tenker du på da?
"Harry Potter og de forheksede rettighetene"? Foto: CC BY-SA 4.0 |
Julius: I tillegg til de ordinære
rettssakene har det også vært noen forføyningssaker i året som har gått. Du har
sett på en som gjaldt shades, Morten?
Morten: Det stemmer Julius, nærmere
bestemt SHADES OF NORWAY (TOSL-2021-143056-2) hvor Oslo tingrett avsa dom og
kjennelse i hovedsaken vedrørende eierskap til varemerke SHADES OF NORWAY,
domenenavn og plattformer på sosiale medier. Tvisten stod mellom selskapet
Bestun på den ene siden og Norshades og Box Fresh på den andre siden
(Norshades). Siden saken gjaldt raske briller, tar vi også en rask gjennomgang
av denne.
I hovedsaken gjorde Bestun det gjeldende at de eide
varemerkeretten, og at A ikke hadde noen sameierett i merket ettersom den
eneste retten A hadde hatt til merket var en oppsigelig bruksrett. Videre ble
det anført at Facebooksiden, Instagramkontoen og domenet skulle overføres til
Bestun.
Norshades gjorde gjeldene at de hadde en sameierett i
varemerket, og at bindende avtale måtte anses inngått da samarbeidet mellom A
og B startet. Subsidiært mente Norshades at de hadde en eksklusiv, uoppsigelig
og vederlagsfri bruksrett til merket. Videre ble det anfør at det var A alene
som eide domenet, og plattformene på de overnevnte sosiale mediene.
Når det gjaldt eierskapet til varemerket Shades of Norway,
viste tingretten til lagmannsrettens vurdering av sameiespørsmålet i
forføyningssaken, og sluttet seg til denne. Lagmannsretten forstod As anførsler
om sameierett, som at A henviste til læren om berettigete forventninger i
kontraktsforhold, og at B ved passivitet og konkludent adferd hadde akseptert
en sameiedel i varemerkeretten til fordel for A. Etter lagmannsrettens syn
hadde ikke A sannsynliggjort at det forelå noen slik berettiget forventning. B
hadde vært registrert som innehaver hele tiden, og det kunne ikke anses bevist
at A på noe tidspunkt kunne ha hatt reelle forventninger om å være innehaver av
varemerkeretten. Til støtte for en forståelse om at A aldri hadde noen
berettiget forventning å bli innehaver av varemerkeretten, viste tingretten i
tillegg til at A hadde sendt en forespørsel til B og spurt om de ikke kunne eie
varemerkeretten i fellesskap. B avslo forespørselen, og dette tok retten som
bevis for at A på dette tidspunktet var innforstått med at han ikke hadde noe
eierskap til varemerket.
Når det gjaldt eierskapet til og overlevering av kontoene på
Facebook og Instagram, og domenet, anførte Bestun at eierskapet til varemerket
også innebærer eierskap til Facebooksiden. Retten var ikke enig i dette, og kom
til at man i vurderingene av hvem som eide Facebooksiden, instagramprofilen og
domenenavnet måtte det tas utgangspunkt i «alminnelige tingsrettslige
prinsipper». I dette lå det at stiftelsesgrunnlaget vil danne et sentralt
utgangspunkt for vurdering. Videre la tingretten vekt på hvem som hadde opprettet
siden, profilen og domenet, samt bekostet og vedlikeholdt disse.
Etter konkrete vurderinger vant Bestun frem, og fikk dom på
at de var eneeier av varemerket, domenet, Instagramkontoen og Facebooksiden.
Julius: En annen forføyningssak var
saken for Hordaland tingrett om rett til å benytte varemerket HJERTESLAG
som bandnavn i forbindelse med en planlagt turne og albumutgivelse (22-140612TVI-THOD/TVI-).
Dette er for øvrig et av mine favorittband, så jeg «kaster ligheteren i gulvet
og løper» her.
Bakgrunnen for saken var at tidligere medlemmer i dette
rockebandet fra Bergen hadde registrert bandnavnet som varemerke, noe vokalist
i bandet, Robert Eidevik, motsatte seg. Han fikk medhold fra Patentstyret
(OP
2022/00058) i at registreringen var i strid med det tidligere
innarbeidede varemerket HJERTESLAG, som ifølge Patentstyret tilhørte
innehaverne av det registrerte merket og Eidevik i fellesskap (avgjørelsen er
rettskraftig).
Forføyningssaken mellom partene dreide seg i hovedsak om
hvorvidt Eidevik og hans nye bandbesetning kunne benytte bandnavnet Hjerteslag
i forbindelse med en planlagt albumutgivelse og turné høsten 2022. Jeg forstår
dette i realiteten som et krav om at de tidligere bandmedlemmene og sameierne i
varemerket må tåle bruk av det innarbeidede varemerket som de ikke samtykker
til, eller sagt med andre ord, måtte tåle å ikke kunne håndheve rettighetene
sine til merket overfor Eidevik.
Retten gav Eidevik medhold uten forutgående muntlig
forhandling, og viste til at det forelå sikringsgrunn ved at han og
kommersielle samarbeidspartnere (konsertarrangører, plateselskap, bookingbyråer
etc.) kunne bli påført et betydelig økonomisk tap dersom aktivitetene ble
vanskeliggjort eller stanset. Retten kom også til at det forelå fare ved
opphold (bl.a. kort tid til oppstart av aktivitetene) slik at det ikke var
nødvendig å sannsynliggjøre et hovedkrav. Det er foreløpig ikke
kjent hva som skjer videre i saken.
Morten: Etter min mening Julius, kom
årets kuleste avgjørelse fra KFIR, i den såkalte Terre Bio-saken om
det kombinerte merke TERRE BIO ELEVEURS & MAÎTRES LAITIERS (VM 22/00015),
som var søkt vern for yoghurt i klasse 29. (Se også sak VM 22/00014 og VM 22/00013 med
likelydende begrunnelse på det kombinerte merket ALLIANCE BIO ELEVEURS & FROMAGERS).
Patentstyret kom til at merket ikke kunne gis virkning i Norge, ettersom merket
var beskrivende. Patentstyret viste til at ordet TERRE kan oversettes til
jordoverflate, mens ordet BIO vil oppfattes som blant annet biologisk,
økologisk, nedbrytbar og miljøvennlig. Ordet ELEVEURS er fransk, og kan
oversettes til oppdrettere, mens MAÎTRES LAITIERS betyr meierimestre.
Patentstyret skrev at «Det klare utgangspunktet hos Patentstyret er at
verdensspråkene engelsk, tysk og fransk sidestilles med norsk fordi den norske
omsetningskretsen forutsettes å kjenne disse språkene forholdsvis godt».
Patentstyret bemerket imidlertid at dette bare var et utgangspunkt, og
fremhevet at det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Når
det gjaldt ordsammenstillingen TERRE BIO ELEVEURS & MAÎTRES LAITIERS kom
Patentstyret til at omsetningskretsen for yoghurt ville oppfatte denne som en
angivelse av at yoghurten er basert på økologisk eller miljøvennlig jordbruk.
Videre ville merkets figurative elementer, og da særlig bruken av fargen grønn,
forsterke betydningen av tekstelementet.
Patentstyret viste også til at de selv, i en forundersøkelse
fra 2018, kom til at merket hadde særpreg, men det kunne ikke tillegges
avgjørende vekt. Det kunne heller ikke tillegges avgjørende vekt at merket
TERRABIO hadde fått virkning i Norge, eller at det søkte merket hadde fått vern
i flere jurisdiksjoner.
Med henvisning til varemerkelovens forarbeider viste KFIR
til at merker som er beskrivende på et fremmed språk skal kunne gis virkning i
Norge, så fremt omsetningskretsen ikke må antas å identifisere ordets
beskrivende betydning. Vider påpekte KFIR at det i norsk varemerkerett har vært
en presumpsjon for at den norske gjennomsnittsforbrukeren har god kjennskap til
verdensspråket fransk. Deretter kommer KFIR med en viktig nyansering, der de
skriver:
«Slik Klagenemnda ser det, må
hvorvidt en norsk gjennomsnittsforbruker forstår et fremmedspråklig ord og
uttrykk etter dette bero på en konkret vurdering av hvor vanlig og kjent det
aktuelle ordet er. Dette må igjen ses i lys av hvem gjennomsnittsforbrukeren er
og hvilke type varer og tjenester merket er søkt for. I tillegg vil hvor likt
det aktuelle ordet er tilsvarende ord på norsk, eventuelt på nært beslektede
språk som dansk og svensk, og/eller engelsk, som den norske
gjennomsnittsforbrukeren har god kjennskap til, kunne få betydning for
vurderingen. I lys av dette stiller Klagenemnda seg tvilende til om man kan
oppstille en faktisk presumpsjon for at en norsk omsetningskrets på generelt
grunnlag har god kunnskap til bestemte fremmedspråk. En slik presumsjon vil
lett kunne danne uheldige føringer for den konkrete og skjønnsmessige
vurderingen som skal gjøres i den enkelte sak, og vil heller ikke nødvendigvis
gjenspeile gjennomsnittsforbrukerens faktiske forståelse av det aktuelle
fremmedspråket, herunder den språkforståelsen som det med rimelighet kan
forventes at en norsk gjennomsnittsforbruker har for gitte varer og tjenester.»
Videre var KFIR i tvil om den norsk gjennomsnittsforbrukeren
ville oppfatte ordene MAÎTRES LAITIERS som meierimestere, slik
Patentstyret la til grunn. KFIR anså det også tvilsomt om hvorvidt ordet
ELEVEURS ville oppfattes som oppdrettere av den norske
omsetningskretsen. KFIR la imidlertid ikke avgjørende vekt på dette, ettersom
den norske omsetningskretsen ville forstå ordene TERRE BIO som en angivelse av
at varene er biologiske/økologiske og at de kommer fra jorden.
Det aktuelle merket i VM 22/00015 (kilde: Patentstyret) |
norske omsetningskretsen, for at merket skal nektes vern, og nøyer seg med å bemerke at det anses tvilsomt om den norske gjennomsnittsforbrukeren av yoghurter har den språkkunnskap som KFIR forutsetter. I alle tilfeller kan det spørres om ikke et merke som gir inntrykk av at varen er biologisk og kommer fra jorden, vil være suggestivt for yoghurter som jo strengt tatt er et meieriprodukt og med det ikke har den naturlige tilknytningen til jorden som for eksempel grønnsaker. Uansett gir avgjørelsen en nyttig korreksjon, og vi må forvente at den rettslige presumpsjonen om at den norske gjennomsnittsforbrukeren vil forstå ord og uttrykk på verdensspråkene nå er forlatt. Avslutningsvis er det verdt å huske på at både KFIR og Patentstyret skal legge det faktum til grunn som anses mest sannsynlig, og i vurderingen av faktiske forhold bør man være forsiktige med å bygge videre på eldre antakelser uten faktisk forankring.
Julius: På tampen av norsk praksis har
du også sett på den veldig spesielle BANKSY-saken (VM 21/0007), Morten?
Morten: Som sagt så gjort, Julius. Denne
saken gjaldt klage over Patentstyrets avgjørelse om å oppheve en tidligere
varemerkeregistrering. Varemerket ble opphevet fordi merket BANKSY inneholdt
noe som er egnet til oppfattes som en annens kunstnernavn, i medhold av
varemerkeloven § 16 bokstav c. Banksy er navnet/aliaset til en anerkjent
kunstner hvis identitet ikke er offentlig kjent. Banksy-navnet er i senere tid
blitt brukt til å promotere en rekke ulike produkter med BANKSY-navnet, blant
annet en vin.
Den tidligere innehaveren av det nå opphevde merket mente at
denne hadde fått samtykke fra kunstneren Banksy, til å bruke varemerket på vin.
Patentstyret begrunnet opphevelsen med at innehaveren ikke kunne dokumentere at
samtykke er gyldig. Da saken stod for KFIR, ble det bemerket at det avgjørende
for om samtykkevilkåret i varemerkeloven § 16 er oppfylt, må være om det etter
en samlet vurdering av de fremlagte bevis finnes sannsynliggjort at samtykke er
gitt. Den tidligere innehaver hadde lagt frem en rekke brev fra det som ble
anført å være Banksy, men KFIR viste til at skriftanalyser bidro til å så tvil
om brevene rent faktisk var skrevet av kunstneren selv. Samlet sett fant ikke
KFIR det sannsynliggjort at samtykke var gitt, og Patentstyrets avgjørelse ble
opprettholdt.
Europeisk praksis
Julius: Nå skulle jeg til og si at vi skal gå
inn for landing Morten, men vi må jo si litt om noen av de viktigste
avgjørelsene som har kommet fra EU-domstolen.
I sak C-183/21 Maxxus slo EU-domstolen fast at
varemerkedirektivet artikkel 19 er til hinder for prosessuelle regler i
medlemsstatene som pålegger saksøker å fremlegge bevis for at innehaveren av et
merke ikke har oppfylt bruksplikten. Bevisbyrden for bruk ligger i slike
tilfeller på innehaveren av merket, og EU-domstolen viste i denne forbindelse
til C‑720/18
and C‑721/18
Ferrari, avsnitt 82.
Det har også kommet et knippe avgjørelser som på hver sin
måte dreier seg om håndheving av IP-rettigheter. Sak C-466/20 Heitec gjaldt
spørsmål om passivitet og virkningene av at det var sendt søksmålsvarsel uten
at det ble tatt ut rettslige skritt, og hvem som evt. har risikoen for at en
stevning er mangelfullt utformet. EU-domstolen uttalte i denne forbindelse at verken
søksmålsvarsel o.l. eller stevning som ikke oppfyller lovkravene er
tilstrekkelig (fristavbrytende). Rettstap som følge av dette omfatter også avledede
krav om erstatning, opplysninger eller destruksjon.
Sak C-355/21 Perfumesco gjaldt forståelsen av
Håndhevingsdirektivet (2004/48) artikkel 10 (1), se også varemerkeloven § 59
(1). EU-domstolen pekte her på at medlemsstatene skal sikre en effektiv
beskyttelse og rettsmidler for å stanse krenkelse av immaterialrettigheter
under henvisning til bl.a. C-324/09 L’Oréal m.fl., avsnitt 131.
Direktivet er i denne sammenheng en minimumsstandard, og medlemsstatene står
fritt til å fastsette regler som gir rettighetshavere bedre beskyttelse, jf.
bl.a. C-481/14 Hansson, avsnitt 36 og 40. Dette gjelder alle varer hvor
immaterialrettigheter er krenket og alle typer krenkelser. Det er heller ikke
anledning til å tolke artikkel 10 i håndhevningsdirektivet slik at nasjonale
destruksjonsbestemmelser ikke kan anvendes for varer som markedsføres i EØS
uten samtykke fra innehaver, selv om innehaveren har samtykket til påføring av
EU-varemerke (typisk for markedsføring i andre jurisdiksjoner).
Christian Louboutins kjente røde såle (kilde. Wikipedia) |
Morten, du har også sett på en serie med saker fra
EU-domstolen i året som har gått om konsumpsjon av varemerkerettigheter?
Morten: De har jeg , Julius, og de tre første
gjelder spørsmål relatert til parallellimportørens ompakking av legemidler, og
de varemerkerettslige aspektene ved slik ompakking.
Sak C-204/20 Bayer stod mellom legemiddelprodusenten
Bayer, og selskapet Kohlpharma. Bayer selger et legemiddel (piller) under
varemerket Androcur. Kohlpharma informerte Bayer om at de ville
parallellimportere piller som var solgt i Nederland til Tyskland, og at de kom
til å få en ny emballasje. Grunnen til at pillene måtte få ny emballasje var
blant annet krav stilt i direktiv 2001/83
om at emballasjen må inneholde en rekke opplysninger på det offisielle
språket der medisinen markedsføres.
Bayer mente det ikke var behov for ompakking her, og at
Kohlpharma kunne nøye seg med å merke om den opprinnelige emballasjen.
Foreleggende rett spurte EU-domstolen blant annet om
innehaveren av et varemerke kan motsette
seg at en parallellimportør markedsfører et legemiddel som er pakket om og
påført innehaverens merke, når det å merke om varen også vil overholde de krav
som direktiv 2001/83 stiller til emballasjen.
EU-domstolen viste til spørsmålet måtte bero på en avveining
av varemerkedirektivets artikkel 10 om enerett på den ene siden, og artikkel 15
om konsumpsjon på den andre siden. Etter en gjennomgang av relevant praksis fra
EU-domstolen, besvarte EU-domstolen spørsmålet slik:
“spørgsmål
besvares med, at artikel 10, stk. 2, og artikel 15 i direktiv 2015/2436 skal
fortolkes således, at en indehaver af et varemærke kan modsætte sig, at en parallelimportør
markedsfører et lægemiddel, der er ompakket i en ny, ydre emballage, hvorpå
dette varemærke er anbragt, når det objektivt set er muligt at foretage
ommærkning af det pågældende lægemiddel under overholdelse af kravene i artikel
47a i direktiv 2001/83, og når det således ommærkede lægemiddel effektivt kan
få adgang til markedet i importmedlemsstaten.”
Kort oppsummert; hvis ompakking
ikke var nødvendig fordi også det å merke om emballasjen ville oppfylt kravene
som stilles i direktiv 2001/83, kan innehaveren motsette seg ompakking.
Et lignende spørsmål ble besvart i sak C-224/20 Merck
Sharp & Dohme. Denne saken gjaldt blant annet spørsmålet om
varemerkeinnehaverens mulighet til å motsette seg at parallellimportøren
markedsfører ompakkete legemidler med innehaverens merke, der emballasjen bærer
preg av å ha blitt åpnet. EU-domstolen viste til tidligere praksis, og kom til
at innehaveren kan motsette seg dette, med mindre det ikke er noen som helst
tvil om at sporene etter åpning av emballasjen skyldtes at parallellimportøren
har foretatt ompakkingen, og disse sporene etter åpning “skaber en så stærk modstand hos en betydelig
del af forbrugerne mod de således ompakkede lægemidler, at dette udgør en
hindring for den effektive adgang til dette marked”.
De siste sakene om ompakking som nevnes her, var de forente
sakene C-253/20 og C-254/20 Novartis. Disse sakene gjaldt spørsmålet om
hvorvidt en parallellimportør av et legemiddel kunne pakke om og selge det
aktuelle legemiddelet under et annet varemerke. Novartis var innehaver av
merket Femara, mens Sandoz markedsførte det generiske legemiddelet Letrozol
Sandoz. Pillene som ble markedsført under henholdsvis Femara og Letrozol Sandoz
var identitiske. Selskapet Impexeco informerte Novartis at de ville parallellimportere
piller som var markedsført under merket Letrozol Sandoz, pakke dem om og
markedsføre dem under varemerket Femara. Novartis motsatte seg dette.
EU-domstolen kom til at Novartis kunne motsette seg at det
generiske legemiddelet som opprinnelig ble solgt under et annet varemerke, blir
ompakket og markedsført under deres varemerke, med mindre de to legemidlene er “identiske i enhver
henseende”, og erstatningen av varemerket oppfyller de krav EU-domstolen oppstilte
i C-427/93 avsnitt 79, herunder
at “et ompakkede produkts praesentationsmaade ikke er af en saadan karakter,
at den kan vaere skadelig for varemaerkets eller varemaerkeindehaverens
omdoemme.”
I det siste ligger det at
emballasjen ikke må være defekt, av dårlig kvalitet eller fremstå uferdig.
Den siste saken jeg tenkte det var hensiktsmessig å melde noe om
er sak C-197/21 SodaStream. Denne saken gjelder ikke legemidler, men
kulsyrevann. Selskapet SodaStream selger maskiner som gjør det mulig å tilsette
vann kullsyre og smak. Maskinene selges med aluminiumsbeholdere, som også
selges separat. SodaStreams varemerker SODASTREAM og SODA-CLUB fremgår av
etikken på beholderne, og er inngravert i aluminiumen.
Selskapet MySoda mottok tomme beholdere, fylte dem opp igjen og
erstattet de opprinnelige etikettene med sine egne etiketter, men lot
SodaStreams inngraverte varemerke på beholderen være synlig.
EU-domstolen kom til at innehaveren SodaStream ikke kunne
motsette seg at etiketten på varene ble byttet ut samtidig som det opprinnelige
inngraverte varemerket fortsatt fremgikk av varen. Dette gjaldt imidlertid bare
så fremt “denne nye mærkning hos
forbrugerne skaber det fejlagtige indtryk, at der består en økonomisk
forbindelse mellem forhandleren og indehaveren af mærket.”
Hvorvidt gjennomsnittsforbrukeren
vil tro det foreligger en kommersiell forbindelse må avgjøres etter en konkret
og skjønnsmessig helhetsvurdering der opplysningene som gis på varen, den nye
merkingen, salgspraksis og forbrukernes kunnskap om denne praksisen vil være
relevante momenter.
*****
Artikkelforfatterne i skjønn (?) forening. Foto: Victoria Lillevik Kumwenda/JUS |
Morten: Det var vi, Julius. Er
det noe spesielt du ser frem til i året som kommer?
Julius: Det må vel bli
disputasen din det da Morten, 24. Januar.
Morten: Da er vi to! I tillegg
kommer det jo både nye regler om tredjepersonskonflikter i registrerte
varemerkerettigheter, og flere avgjørelser fra ankeinstansene i sakene vi har gått
igjennom over. Videre har vi flere nye saker på trappene for Oslo Tingrett, noe
berammingslisten viser. Vi kan blant annet glede oss til tvister vedrørende
eiendomsretten til varemerkeregistreringer, særpregsterskelen og om gyldighet
av registrerte varemerkerettigheter.
Julius: Da gjenstår det vel bare å ønske alle et riktig godt nytt år i kjennetegnsrettens tjeneste!
Artikkelforfatter Morten Smedal Nadheim arbeider i CMS Kluge Advokatfirma som har representert vokalist Robert Eidevik i de omtalte Hjerteslag-sakene. Morten har ikke medvirket til omtalen av denne saken. Øvrige immaterialrettstroll som har vært involvert i de gjennomgåtte sakene har ikke medvirket til denne oppsummeringen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar