Den 14. desember 2021 avsa Høyesterett dom i Bank
Norwegian-saken (HR-2021-2479-A).
Saken gjaldt Bank Norwegians praksis med kjøp av konkurrende bankers kjennetegn
ved søkemotorannonsering på Google og andre søkemotorer. Høyesterett kom i
likhet med tidligere instanser (men i motsetning til NKU), til at praksisen i
seg selv ikke var i strid med markedsføringslovens generalsklausul om god
forretningsskikk (§ 25). Avgjørelsen inneholder prinsipielle uttalelser om
forholdet mellom kjennetegnsrett og markedsføringsrett, og synes å etterlate
lite rom for oppstilling av vern etter markedsføringsloven i saker som saklig
sett faller innenfor kjennetegnsretten.
Høyesterett stod for årets førjulsgave for
immaterialrettsinteresserte med avgjørelsene i Bank Norwegian-saken og Stortorvet
Gjæstgiveri-saken (HR-2021-2480-A,
omtalt av IP-trollet her). Begge
sakene gjaldt forholdet mellom kjennetegnsrett og markedsføringsrett, og det
var knyttet stor spenning til hvilken løsning Høyesterett ville falle ned på.
Forholdet i Bank Norwegian-saken er etter hvert kjent for de
fleste og omtalt av IP-trollet i forbindelse med avgjørelsene i tingretten
og lagmannsretten
samt episode 8 av Huldrapodden («Med
AdWords på Stortorvet», 23. desember 2021). Som en rask oppfriskning hadde
de tre forbrukslånsbankene Ikano Bank, Komplett Bank og BRAbank (bankene) saksøkt
konkurrenten Bank Norwegian for kjøp av firmanavnene deres (kjennetegn) som
søkeord gjennom tjenesten Google Adwords. Praksisen innebærer at annonser fra
Bank Norwegian kommer opp øverst på trefflisten merket som annonser når
forbrukerne søker etter konkurrende banker.
Praksisen har tidligere vært oppe til vurdering hos
EU-domstolen en rekke ganger etter varemerkerettslige regler. Litt forenklet
ble det i C-238/08
Google France slått fast at praksisen i seg selv ikke innebærer noen
fare for skade på noen av varemerkets funksjoner, og derfor heller ikke
varemerkeinngrep, mens det samme ble slått fast i C-323/09
Interflora for velkjente merker.
Saksøkerne i Bank Norwegian hadde anført at praksisen
likevel måtte anses å være i strid med markedsføringslovens bestemmelse om god
forretningsskikk (§ 25). I motsetning til varemerkerettens objektive
inngrepsvurdering gir markedsføringslovens generalklausul rom for bredere
skjønnsmessige vurderinger av en konkret konkurranse handling må anses illojal
og uønsket.
Bankene fikk medhold i NKU,
mens både tingretten
og lagmannsretten
kom til at Bank Norwegians praksis ikke var i strid med god forretningsskikk. I
begge avgjørelsene ble det pekt på at det må utvises varsomhet med å anvende
generalklausulen i tilfeller som saklig sett reguleres av varemerkeretten. Videre
ble det i begge avgjørelser vist til at sterke konkurransehensyn tilsier at
forbrukerne er tjent med å få opp informasjon om konkurrende virksomheter når
de søker etter varer eller tjenester.
Høyesteretts avgjørelse
Høyesterett går deretter videre og foretar en konkret vurdering
av saksforholdet med utgangspunkt i at forholdet reguleres av varemerkeretten. Det
vises her særlig til uttalelsen i Google France avsnitt 87 der
EU-domstolen uttalte at selv om annonsører på internett kan rammes av regler om
illojal konkurranse, så må ulovlig bruk av tegn som er identiske eller
forvekselbare med varemerker like fullt behandles etter varemerkeretten.
Basert på dette viser Høyesterett til at EU-domstolen i denne
typen saker har avveid de aktuelle hensyn og interesser til sunn og lojal
konkurranse, og at det derfor ikke er grunnlag til å oppstille et supplerende vern
etter markedsføringsloven i denne saken.
Heller ikke de forhold at bruken er skjult eller at
praksisen utnytter opparbeidet goodwill hos konkurrentene endrer på denne
konklusjonen, ifølge Høyesterett. Når det gjelder NKU sine uttalelser i denne
og lignende saker er ikke Høyesterett like kritisk som lagmannsretten, men
viser til at varemerkeretten ligger utenfor utvalgets saklige kompetanse og at forutsetningene
for å innrømme et supplerende vern derfor heller ikke er vurdert. Høyesterett
finner heller ikke grunn til å legge avgjørende vekt på bransjepraksis, og
viser blant annet til at det like gjerne kan være at andre aktører i bransjen
har vært tilbakeholdne med å benytte Bank Norwegians praksis fordi lovligheten
av denne har versert for domstolene.
Høyesterett konkluderer derfor med at Bank Norwegians praksis om kjøp av konkurrentens kjennetegn ved søkemotorannonsering ikke er i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven § 25. Dermed må praksisen i seg selv anses lovlig etter norsk rett.
Skjermbilde fra søk på "ikano bank" (Google). Eksempel på betalt treff markert med rødt, organiske treff med grønt. |
Betraktninger
I Bank Norwegian går Høyesterett grundig gjennom forholdet mellom
varemerkeretten og markedsføringsretten og gir klare retningslinjer som
innebærer økt forutberegnelighet for næringsdrivende. Samtidig stenges døren
mer eller mindre for bruk av markedsføringslovens regler i tilfeller som saklig
sett faller innenfor kjennetegnsretten. Dette synes å innebære en
skjerping sammenlignet med tidligere praksis, jf. særlig avgjørelsen i Rt. 1998 s. 1315 Norsk Iskrem. Det er nærliggende å forstå det slik at det nå kreves at en aktør har
handlet illojalt på bakgrunn av tidligere samarbeidsforhold, kontraktsbrudd
e.l. for at supplerende vern skal bli aktuelt, og en kan da spørre seg hva som
er igjen.
Dette immaterialrettstrollet hadde nok en gang ønsket seg en
mer konkret redegjørelse i av de mer markedsføringsmessige elementene i
saksforholdet som var anført å komme i tillegg til de varemerkerettslige. Dette
gjelder særlig argumentet om at bankene, som konsekvens av Bank Norwegians
praksis, må kjøpe søkeord for egne kjennetegn for å komme øverst på
trefflisten. Dette er mer summarisk behandlet, blant annet i premiss 92 og 93, hvor
det vises til at varemerkeretten og markedsføringsretten hviler på de samme
hensyn, og at EU-domstolen tidligere har foretatt en avveining av disse. Om konsekvensen
med økte kostnader hører til vurderingen av funksjonslæren i varemerkeretten
eller kan komme i tillegg kan diskuteres, men etter dette
immaterialrettstrollets syn er det uansett en forskjell på utnyttelse av den
goodwill som er opparbeidet til et kjennetegn (som Høyesterett eksplisitt tar
stilling til) og økte kostnader for å kjøpe (benytte) sitt eget kjennetegn som
følge av andres handlinger. Det fremgår imidlertid av avgjørelsens at «pris per
klikk» for bankenes kjennetegn ligger langt lavere (NOK 70 – 90) enn for
generiske søkeord for forbrukslån (NOK 300 – 800). Betydningen av dette
argumentet må derfor uansett sees i lys av dette.
Quo vadis, markedsføringsretten? (Theodor Kittelsen, Saa hug han Hodet af Troldet, Nasjonalbiblioteket, i det fri) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar