Etter en nokså hektisk start på året på
immaterialrettsfronten roet det seg noe ned i april. Noen interessante
avgjørelser og saker kom likevel, og vi begynner med Oslo tingretts dom
av 16. april i den såkalte JALLASPRITE-saken
(TOSLO-2018-149601-2). Som de fleste har fått med seg gjelder saken O. Mathiesens
bruk av betegnelsene JALLA JALLASPRITE og JALLA JALLAXXXXXX på sin sitronbrus.
The Coca Cola Company hevdet at det opprinnelige JALLASPRITE-navnet gjorde
inngrep i deres varemerke SPRITE, og krevde at O. Mathiesen fjernet dette, noe O.
Mathiesen etterhvert gjorde. Coca Cola var imidlertid ikke fornøyd med O.
Mathiesens endring til JALLAXXXXXX-navnet, som etter deres oppfatning henspilte
på en sensur av JALLASPRITE-navnet som var i strid med god forretningsskikk
etter markedsføringsloven § 25.
JALLA JALLAXXXXXX fra bryggeriet O.Mathiesen
Foto: O. Mathiesen (fra Vårt Oslo)
|
For Oslo tingrett i hovedsaken var det
også anført at bruken av det opprinnelige JALLASPRITE-navnet innebar en
krenkelse av varemerket SPRITE etter varemerkeloven § 4 (1) og (2). Tingretten
konkluderte først med at JALLASPRITE-navnet utgjorde en krenkelse av Coca Colas
velkjente varemerke SPRITE etter vml. § 4 (2). O. Mathiesen måtte derfor forbys
å bruke merket etter vml. § 57. Coca Cola fikk også medhold i at O. Mathiesen
må merke om flasker påført JALLASPRITE-navnet samt fjerne gjenstående flasker
som bærer navnet fra handelen og destruere frittstående JALLASPRITE-etiketter
og markedsføringsmateriell etter vml. § 59. Retten konkluderte også med at bruken
av JALLAXXXXXX-navnet utgjør en krenkelse av Coca Colas vern etter mfl. § 25. Ved
denne vurderingen ble det særlig lagt vekt på måten O. Mathiesen på en illojal
måte hadde søkt å oppnå og vinkle medieoppmerksomhet rundt saken. O. Mathisen
ble derfor pålagt å fjerne samtlige flasker og markedsføringsmateriell merket
med JALLAXXXXXX-navnet fra handelen samt destruere alle frittstående etiketter
og markedsføringsmateriell merket med navnet, etter analogisk anvendelse av
varemerkeloven § 59. O. Mathiesen ble endelig dømt til å betale erstatning til
Coca Cola etter varemerkeloven § 58 (3) og markedsføringsloven § 48b (1)
bokstav a) jf. siste ledd med kr 281 329,-. Det er foreløpig ikke kjent om avgjørelsen ankes.
Det kombinerte merket APPEAR TV (reg.nr. 251877)
Kilde: Patentstyret
|
Den 5. april kom også Borgarting
lagmannsretts avgjørelse i den såkalte Appear
TV-saken (LB-2017-174735).
Oslo tingrett kom i 2017 til at registreringen av ordmerket APPEAR måtte
kjennes ugyldig, og at Telenor Digital AS’/Video Communication Services AS’
domenenavn appear.in og varianter av dette ikke gjorde inngrep i Appear TV AS’ kombinerte
merke som også inneholdt betegnelsen «Appear
TV» (avgjørelsen omtalt av IP-trollet her).
Lagmannsretten var ikke enig med
tingretten i gyldighetsspørsmålet og kom til at både ordmerket APPEAR og det
kombinerte merket APPEAR TV (tilsynelatende nokså klart) måtte opprettholdes. Videre
kom lagmannsretten til at Telenor/Video Communication Services bruk av
domenenavnene appear.in og appear.no var forvekselbare både med ordmerket
APPEAR og det kombinerte merket APPEAR TV, og derfor utgjorde varemerkeinngrep
etter varemerkeloven § 4 (1) bokstav b). Appear TV fikk også medhold i kravet
om at domenenavnene appear.in og appear.no må overføres til selskapet etter
varemerkeloven § 59. Telenor/Video Communication Services ble også dømt til å
betale erstatning tilsvarende en rimelig lisensavgift etter varemerkeloven § 58
(1) bokstav a). Det er foreløpig ikke kjent om avgjørelsen ankes.
Lyktestopler ved Rådhusplassen i Oslo med
sokkel og pynteringer fra Arne Nystrøm.
Kilde: NKU
|
Den siste saken som omtales fra norske
domstoler denne måneden er Søre Sunnmøre tingretts (det er på Sunnmøre og i
Oslo det skjer om dagen!) avgjørelse i saken
mellom Nystrøm Design AS og Vik Ørsta AS (18-152597TVI-SOSU). Forholdet var
at Vik Ørsta, etter noe forutgående dialog med Nystrøm Design tilbake på
slutten av 90-tallet, hadde produsert pyntesokler og pynteringer til lysmaster.
Nystrøm Design hevdet at disse produktene var etterligninger av deres
produkter, og klaget i første omgang inn Vik Ørsta for Næringslivets
Konkurranseutvalg (NKU) for brudd på markedsføringsloven §§ 25 og 30. NKU (NKU
sak 3/18) var uenig med Nystrøm Design i at Vik Ørstas produkter
utgjorde ulovlige etterligninger etter § 30 ettersom det etter deres oppfatning
ikke forelå noen forvekslingsfare. NKU uttalte imidlertid at Vik Ørstas
etterligninger av Arne Nystrøms tegninger av sokler og pynteringer uten å
innhente samtykke fra Nystrøm etter forholdene var i strid med god
forretningsskikk etter § 25.
Etter noe etterfølgende dialog mellom
partene tok Nystrøm Design ut søksmål med påstand om at Vik Ørstas produksjon
av de aktuelle soklene og pyntelistene var i strid med god forretningsskikk.
Tingretten mente Vik Ørsta hadde utøvd sin variasjonsplikt i så stor grad at
det ikke forelå noen forvekslingsfare. Retten mente heller ikke de konkrete
omstendighetene ved kontakten mellom partene tilsa at det eksisterte et
tillitsforhold eller samarbeid mellom partene som tilsier at Vik Ørsta har
opptrådt illojalt ved produksjonen av de aktuelle produktene, og frifant derfor
Vik Ørsta for brudd på god forretningsskikk etter § 25. Det er også interessant at tingretten velger å frita Nystrøm Design for Vik Ørsta saksomkostninger, blant annet under henvisning til at de vant frem i NKU (og derfor hadde god grunn til å få saken prøvet) og styrkeforholdet mellom partene.
Vik Ørstas sokler og pynteringer med
vakre Sunnmøre i bakgrunnen.
Kilde: NKU
|
I tillegg har det kommet et knippe avgjørelser
fra KFIR i patent- og kjennetegnssaker i måneden som har gått.
I EU har Rådet
godkjent digitalmarkedsdirektivet.
Dette innebærer at direktivet er endelig vedtatt, og medlemsstatene er dermed
forpliktet til å gjennomføre direktivet i nasjonal lovgivning. Direktivet er
EØS-relevant, og Norge er derfor forpliktet til å gjøre det til en del av
EØS-avtalen og endre åndsverkloven i samsvar med direktivet.
Midt i påsken ble også den
foreslåtte endringen av forordningen om supplerende beskyttelsessertifikater
(SPC) godkjent av EU-parlamentet. Den foreslåtte endringen går i
hovedsak ut på å innføre en såkalt «manufacturing
waiver» for SPCer i kraft, slik at produsenter av generiske og biosimilære
legemidler får adgang til å produsere disse i EU utelukkende for eksport til
tredjeland samt lagre slike produkter i EU de siste 6 månedene før SPCet
utløper. Bakgrunnen for forslaget er de konkurransemessige ulempene forbudet
etter nåværende SPC-forordning skaper for slike produsenter etablert i EU
sammenlignet produsenter etablert utenfor unionen. Endringen må formelt
godkjennes av Rådet før den kan tre i kraft.
Foto: Softeis - CC BY-SA 3.0 |
Den 8. april henviste EPOs president to spørsmål om patenterbarheten av produkter
som er resultatet av eller som er definert av tradisjonelle fremgangsmåter for
fremstilling av planter, dvs. gjennom normal foredling og formering til
behandling i EPOs utvidede appellkammer (omtalt av IP-trollet her).
Bakgrunnen for henvisningen er et av EPOs tekniske appellkamres avgjørelse i T
1063/18 SYNGENTA/Extreme dark green, blocky peppers, hvor det legges
til grunn at EPC
regel 28 andre ledd, som forbyr patentering av «plants or animals
exclusively obtained by means of an essentially biological process», er i strid
med EPC
artikkel 53 bokstav b. Saken reiser interessante spørsmål både om de
materielle reglene om patentering av produkter som er resultatet av foredling,
EPOs administrative råds kompetanse til å utfylle EPC gjennom forskriftene og
forholdet mellom EPO og EU.
Av andre nyhetssaker har vi kunnet lese at
transportselskapet VY (nei, det er
neppe nødvendig med noen nærmere introduksjon her) har henvendt seg til mannen
bak Twitterkontoen VyNotTravel, Jonas Ali
Ghanizadeh, og angivelig
bedt han fjerne Vys logo fra kontoens profilbilde, samt avslutte kontoen.
VY var også tidligere i måneden i medienes søkelys etter at andre selskaper som
allerede benytter betegnelsen «VY» i
sine foretaksnavn har varslet
mulig søksmål for brudd på god forretningsskikk etter varemerkeloven
§ 15.
I påsken ble det også kjent at Helly
Hansen har saksøkt den amerikanske klesprodusenten Off-White for
varemerkeinngrep i USA. Helly Hansen hevder at Off-White gjør inngrep i
deres stripebånd-varemerke (blant annet brukt langs ermene på en del Helly
Hansen-produkter). Off-White har forøvrig registrert sitt eget
stripebånd-varemerke i USA, som også står sentralt i saken.
Like før påske ble også det rendyrkede
IP-advokatfirmaet GjessingReimers startet opp i Oslo.
Firmaet består foreløpig av tidligere ansatte i Grettes IP-avdeling, herunder IP-trollets
Yngve Øyehaug Opsvik.
Immaterialrettstrollet 5 år!
© Theodor Kittilsen (i det fri)
|
April er også måneden for en del faste
årlige innslag og markeringer, og den første er bokstavelig talt aprilsnarr på 1. april. IP-trollet
kunne i år melde narre om at EPO
innfører egne krav for patentsøknader fra kvinnelige oppfinnere, for å få
opp andelen av kvinnelige patentsøkere og i «større
grad hensynta det annet kjønns særegenheter». Den 23. april gikk verdens bok- og opphavsrettsdag av
stabelen i regi av UNESCO (FN). I år var 24. gang denne dagen ble markert, og
dagen brukes til å promotere lesing generelt, særlig i vanskeligstilte områder.
Den 25. april markerte også Immaterialrettstrollet 5-årsjubileum.
Det ligger også an til å skje mye i mai,
med blant annet flere interessante avgjørelser ventet (dom i Kristoffersen-saken ventet allerede i dag 6. mai). I tillegg arrangeres Bergen
Immaterialrettsforum 8. mai kl. 14.15 på Dragefjellet. Denne gangen er
det Merete Endestad (UiB) som holder foredrag om opphavsrett i konkurs, et emne
hun nylig disputerte for ph.d.-graden. Den 23. mai avholdes andre
samling av NIR Ung hos Advokatfirmaet BAHR i Oslo, og temaet denne gang
er IPR-prosess. Dagen etter (24. mai) avholdes den stjernespekkede European
Copyright Society-konferansen med temaet «A
copyright for authors and perfomers» i regi av ECS og Universitetet
i Oslo. En fullstendig oversikt over IP-arrangementer i mai finner du i arrangementskalenderen og nede i menyen til høyre.
OBS! Husk at du også kan få nyhetsoppdateringer fortløpende gjennom måneden ved å følge Immaterialrettstrollet på Facebook og LinkedIn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar