Klagenemndas
avgjørelse og partenes anførsler
Både Patentstyret og Klagenemnda kom til at merket ikke var
beskrivende, men nektet merket registrert på bakgrunn av manglende særpreg, jf.
varemerkeloven § 14 første ledd, andre punktum. Klagenemnda viste til at den
norske gjennomsnittsforbrukeren anses å ha gode engelskkunnskaper, og at
merketeksten ville oppfattes som «stopp aldri med å utforske/oppdage». Merket
ga således et klart budskap, men dette var etter nemndas syn ikke egnet til å
feste seg i gjennomsnittsforbrukerens bevissthet, og ville ikke bli oppfattet
som en angivelse av kommersiell opprinnelse. Dette ble gjentatt for tingretten.
Saksøkte viste på sin side til at terskelen for når et merke
skal anses særpreget generelt er lav, og at det i henhold til praksis fra EU
ikke skal anvendes en strengere distinktivitetsnorm for flerordsmerker eller
slagord, enn for andre merker. Videre ble det anført at det aktuelle merket
oppfylte garantifunksjonen og at det ville skape undring, og sette i gang en
tankeprosess, hos gjennomsnittsforbrukeren. Det ble også anført at nyere
avgjørelser om flerordsmerker fra Klagenemnda så vel som Patentstyrets, var for
streng sammenlignet med praksis fra EU.
Rettens vurdering
Tingretten
viste til at det ikke skal oppstilles en strengere norm for slagord enn for
andre typer merker, og etter en gjennomgang av rettskildebildet kom tingretten
til at det avgjørende måtte være om det aktuelle merket er egnet til å feste
seg i gjennomsnittsforbrukerens bevissthet.
Saksøker
hadde vist til at det aktuelle merket er registrert i 53 jurisdiksjoner og i
totalt 80 land, herunder EU, Australia og Sveits. Om disse registreringene
skulle tillegges betydning i nærværende sak skrev tingretten følgende «I
utgangspunktet viker retten tilbake for å legge stor vekt på dette, iallfall
sett isolert. Om andre registreringer uten videre skal gis betydning, skapes
det prinsipielt sett grobunn for sirkelresonnementer.» Til støtte for at registreringer
av det aktuelle merket i andre jurisdiksjoner, ikke skulle tillegges vesentlig
vekt ble det vist til avgjørelsen om merket Route 66 fra Høyesterett.
Tingretten
viste så til en avgjørelse fra lagmannsretten (LB-2017-105565 trådkors). I
denne avgjørelsen viste lagmannsretten til Høyesteretts uttalelser i Route 66,
og kom til at registrering fra OHIM ikke skulle tillegges vesentlig vekt, men at dette ikke var det samme som at OHIMS
avgjørelse om registrering av det aktuelle merket, var irrelevant.
Tingretten
oppsummerte betydningen av at merket var registrert i andre jurisdiksjoner
slik:
«vurderingen av hvilken betydning det skal ha at varemerket er registrert i utlandet, må baseres på både hvor de utenlandske registreringene er gjort, og ikke minst på om det er holdepunkter for at den norske omsetningskretsen skiller seg nevneverdig fra omsetningskretsen i landene det er snakk om. Basert på omstendighetene kan de utenlandske registreringene få en viss selvstendig betydning.»
Foto: DNT.no
|
Det ble
imidlertid ikke ført bevis for hvordan disse antagelsene stod seg sammenlignet
med andre land, og etter tingrettens syn var det liten grunn til å tro at den
norske gjennomsnittsforbrukeren i nevneverdig grad oppfatter merket annerledes
enn gjennomsnittsforbrukeren i andre land. Tingretten tilla følgelig det at
merket var registrert i andre jurisdiksjoner «en viss betydning ved vurderingen».
Når det
gjelder Klagenemndas anførsel om at nordmenn generelt er gode i engelsk skrev
tingretten følgende:
«Den norske gjennomsnittsforbrukerens
engelskkunnskaper må antas å være forholdsvis gode, slik staten har påpekt.
Retten mener likevel at slagordet i denne saken ikke uten videre kan
likestilles med ikke slutt med å
utforske, som det kanskje kan oversettes til. Slik retten ser det
underbygger språkvalget at slagordet avkrever en fortolkningsprosess hos den
norske forbrukeren, om enn kun i så liten grad at momentet neppe kan gis den
største selvstendige betydning i helhetsvurderingen.»
Videre
fremhever retten at merket spiller på aktivitet lekenhet og utforskning i friluftssammenheng,
og at dette ligger «tett opp til positive assosiasjoner» som friluftslivet kan
forbindes med. Dette svekket merkets særpreg, men var ikke nok til å nekte registrering.
Tvert imot kom retten til at merket avkrever en viss fortolkningsprosess hos
gjennomsnittsforbrukeren, og etter rettens syn dannet ordene i merket «et
ganske slående uttrykk», som var egnet til å angi kommersiell opprinnelse.
Dette trollets vurdering
I tråd med
rådende rettskildebilde kommer tingretten til at terskelen for når et merke
skal anses som særpreget må settes lavt, og at det ikke er grunn til å stille
strengere krav til flerordsmerker, enn til andre merker. Det samme viser
imidlertid Klagenemnda til i sin avgjørelse. Det som synes å skille tingrettens
og Klagenemndas vurderinger, er at tingretten la noe vekt på at merket er
skrevet på engelsk, og noe vekt på at merket var registrert i land med
sammenlignbar omsetningskrets. Videre ser det ikke ut til at tingretten la noe
vekt på at gjennomsnittsforbrukeren ikke har for vane å utlede kommersiell
opprinnelse fra slagord, i den konkrete vurderingen.
Der
Klagenemnda kom til at merketeksten medførte at merket manglet særpreg, pekte
tingretten på at merketeksten spilte på lekenhet, nysgjerrighet og utforskning
i friluftsammenheng, og at dette kun svekket merkets særpreg. Dette trollet
forstår tingretten slik at merket så vidt er særpreget. Dette underbygges av at
tingretten, i relasjon til de assosiasjonene merker gir, pekte på at også andre
aktører vil ha behov for å bruke slike assosiasjoner i sin markedsføring av
lignende varer og tjenester. Sett hen til de aktuelle varene og tjenestene,
merketekstens innhold og tingrettens uttalelse om merkets svekkede særpreg, kan
beskyttelsesomfanget neppe være særlig omfattende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar