Tradisjon tro var godt over 100
opphavsrettsjurister og andre fra ulike kreative bransjer samlet i Sandefjord forrige uke (14. -15. mars) til Det årlige opphavsrettskurset i regi av Juristenes Utdanningssenter (JUS).
Som vanlig var den årlige oppdateringen på
opphavsrettsområdet første post på programmet. Denne ble i år ledet av Harald Irgens-Jensen (UiO) og Irina Eidsvold-Tøien (BI). Hovedfokuset
var naturlig nok på det siste års utvikling rundt digitalmarkedsdirektivet, som
EU-parlamentet etter planen skal stemme over neste uke (bl.a. omtalt av
IP-trollet her). Foredragsholderne
fremhevet særlig at den digitale dimensjonen også i 2018 var den største driveren for
utviklingen på opphavsrettsområdet.
Etter en kort kaffepause gav Espen Arneberg Børset fra
Kulturdepartementet et kjærkomment innblikk i departementets aktuelle saker.
Det er tydelig at det jobbes hardt i Grubbegata blant annet med oppfølging av
ny åndsverklov (også ved eventuell implementering av digitalmarkedsdirektivet),
gjennomføring av CRM-direktivet og portabilitetsforordningen i norsk rett (som
i likhet med GDPR illustrerer de lovgivningstekniske ulempene med EØS-avtalens
system), samt kartlegging av eventuelle konsekvenser ved Brexit.
Etter lunsj første dag holdt også Ole-Andreas Rognstad (UiO) et innlegg om
opphavsrett som eiendomsrett, både i mer tradisjonell og moderne forstand (det
siste særlig i lys av hvordan begrepet «intellectual
property» brukes på engelsk). Foredraget bygger på Rognstads bok «Property Aspects of Intellectual Property”,
som ble utgitt ifjor. I boken drøftes likheter og ulikheter mellom eiendomsrett
til fysiske ting og opphavsrett. Rognstad fremhever særlig at det må trekkes et
skille mellom det tingsrettslige og det menneskerettslig eiendomsbegrep i
relasjon til opphavsretten. Slik undertegnede forstår Rognstad må en i hvert
fall være forsiktig med å trekke analogier fra tingsretten til opphavsretten, til
tross for at opphavsrettigheter er formuesrettigheter (og «eiendom» i den forstand) etter EMK P1-1.
"Arbetstagares upphovsrätt", Sanna Wolk
Foto: Martin Seglen Baadshaug
|
Etter Rognstad holdt Åse Konsmo (Wikborg Rein) foredrag om opphavsrett og ytringsfrihet,
som hun blant annet tidligere har skrevet masteroppgave om. Konsmo fokuserte
blant annet på nyere rettspraksis som Borgarting lagmannsretts avgjørelser i
Popcorn Time-saken (LB-2018-27486) og Lovdata-saken (LB-2018-162009) som begge
reiste spørsmål om opphavsrettslige regler skulle tolkes innskrenkende i lys av
ytringsfriheten. Anken over kjennelsen i Lovdata-saken har som mange har fått med seg sluppet gjennom til Høyesterett.
Første dag ble avsluttet av svenske Sanna Wolk (Uppsala Universitet og
CIRIO) som snakket om arbeidstakeres opphavsrett (et tema som mildt sagt har
vært i vinden også her til lands den siste tiden). Wolk, som blant annet har
skrevet en doktoravhandling om emnet, pekte på at området ikke er harmonisert
på internasjonalt nivå, og at det også i svensk rett gjelder en
presumpsjonsregel om overføring av arbeidstakers opphavsrettigheter til
arbeidsgiver (selv om denne såkalte «tumregelen»
synes noe mer restriktiv enn den såkalte «Knophs
maksisme» her til lands). Wolk var også særlig opptatt av hvem som må
regnes som «arbeidstaker» i relasjon
til disse spørsmålene, også i lys av den teknologiske utviklingen hvor det til
slutt kan stilles spørsmål ved om verket er menneskeskapt i det hele tatt.
Etter kursets ubestridte høydepunkt
(middag med påfølgende mingling i hotellbaren, selvsagt!), fikk sansene prøvd
seg i første foredrag på dag 2 under Christian Wadahl Uhlens
(Grafill) gjennomgang av det såkalte «Pushwagnesizer»-prosjektet,
som var en samling installasjoner og utstillinger i Skur 33 på Tjuvholmen(Oslo) basert på den avdøde kunstneren Terje Brofos’ (bedre kjent som Pushwagner) verker og univers.
Wadahl Uhlen reiste særlig spørsmål om når et nytt verk kan sies å oppstå i
slike sammenhenger, og i hvilken grad kreatørenes «bruk» krever tillatelse fra opphaveren (noe man i dette tilfellet
uansett valgte å innhente).
Milos
Novovic (Telenor) holdt deretter et
foredrag om opphavsrett og personvern, hvor han blant annet pekte på likhetene
mellom de to rettsområdene. Novovic pekte også på de særlige vanskelighetene
som kan synes å oppstå ved informasjon som både inneholder personopplysninger
til flere ulike personer, og flere lag med IP-beskyttelse, noe som kan utløse
ulike former for (uforutsette) konflikter.
Deretter redegjorde Eleonora Rosati (bl.a. University of Southampton og IPKat) for sitt
syn på den etter hvert så sagnomsuste og dels kasuistiske (og derav kritiserte)
«Communication to the public»-doktrinen
fra EU-domstolen. Rosati (som nettopp har gitt ut en bok om EU-domstolens rolle og praksis på opphavsrettsområdet)
tok blant annet til ordet for at EU-domstolens forsøk på harmonisering av dette
spørsmålet, blant annet med innførselen av mer subjektive vurderingsmomenter
ansvarsnormer, kanskje ikke er så håpløst likevel.
Dag to ble avsluttet med Raquel Xalabarder (Universitat Oberta
de Catalunya) som snakket om opphavsrettslige begrensninger ved
brukergenerert innhold i europeisk rett, særlig sammenlignet med «fair use»-doktrinen i amerikansk rett.
Fullstappet med nye tanker, ideer og argumenter
var det en tilsynelatende glad gjeng med immaterialrettstroll som satte seg på
tog og i biler fredag ettermiddag etter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar