OL-feberen har for lengst nådd det norske folk og i skrivende stund kjemper våre håpefulle om edelt metall i løyper og på baner i Pyeongchang. Med den store interessen følger også sterke kommersielle interesser, noe som tidvis har ført til heftige diskusjoner og konflikter om idrettsstjernenes adgang til å utnytte eget navn og tilliggende goodwill i kommersiell sammenheng under den karrieren. Selv om flere av immaterialrettshoder i disse dager sitter klistret til skjermen, så er kunnskapen om idrettsutøveres adgang til slik utnyttelse heller begrenset. Vi har derfor fått Kaja Skille Hestnes (til daglig advokatfullmektig i SANDS), som tidligere har skrevet masteroppgave og holdt flere foredrag om emnet, til å gi oss en innføring.
OL er et svært godt kommersielt utstillingsvindu for idrettsutøvere. Kilde: SNL.no |
Kjente idrettsutøvere har gjennom sine idrettsprestasjoner
potensiale for å oppnå høy markedsverdi. Idrettsutøverens navn er en
immateriell rettighet som bærer sosial goodwill og økonomisk verdi som både
utøver og idrettsforbund har interesse i å utnytte. Forut for OL har det vært
flere nyhetsartikler om kommersielle verdier innenfor idrettens verden. Det er blant
annet skrevet om Johannes
Høsflot Klæbos stadig økende markedsverdi, Heidi
Wengs planlagte kleskolleksjon, og at manglende
resultater og Skiforbundets varslede innføring av «strengere regler» kan gjøre
det vanskelig for Petter Northug Jr. å fortsette sin private satsing utenfor
landslaget.
I hvilken grad kan egentlig en idrettsutøver bruke eget navn og image i
kommersielle sammenhenger? I det følgende gis en kort innføring i hovedreglene
rundt adgangen til å inngå personlige sponsoravtaler.
En forutsetning for at idrettsutøveren kan råde over
personnavnet i kommersielle sammenhenger er at innehavere av personnavn har fri
disposisjonsrett over navnet som kontraktsobjekt. I tråd med prinsippet om
personlig autonomi kan enkeltindividet bestemmer over forhold som angår en selv,
herunder også hvilke varer og tjenester man ønsker å bli forbundet med.
Allerede i 1896 avsa Høyesterett prinsippdommen i Norsk
navnerett, den såkalte Aars-dommen.
Ved avgjørelsen ble både økonomisk og sosial goodwill som knytter seg til
navnet ansett beskyttelsesverdig. Navnerettens utgangspunkt er dermed et
samtykkekrav for tilfeller der andre ønsker å bruke navnet i relasjon til varer
og tjenester. Lignende regler finnes i varemerkeloven § 16 c om
at ingen uten samtykke kan registrere et varemerke som er egnet til å oppfattes
som en annens navn.
Det oppstod mange heftige diskusjoner i forbindelse med Petter Northugs privatsponsede satsing (av Coop) utenfor skilandslaget. Kilde: teamcoop.no |
Ved å inngå avtale eller medlemskap med et organisasjonsledd
(særforbund eller idrettsklubb) i Norges Idrettsforbund blir utøveren underlagt Norges Idrettsforbunds vedtekter, NIFs lov. Det følger avNIFs lov
§ 14-4 fjerde ledd at «innenfor de begrensninger som følger av NIFs
regelverk og særforbundets rammer, har utøveren selv eiendomsretten til eget
navn, bilde og signatur». Spørsmålet er i hvilken grad utøverens rett til å
bruke sitt navn i kommersiell sammenheng begrenses av NIFs lov.
Det følger av NIFs lov § 14-4 første ledd at «Retten til å
inngå markedsavtaler tilhører idrettens organisasjonsledd». Etter ordlyden har
organisasjonsleddet (for eksempel Skiforbundet eller andre særforbund i NIF)
rett til å inngå markedsavtaler. «Markedsavtaler» er legaldefinert i
bestemmelsens annet punkt. Som markedsavtaler regnes «enhver avtale som gir et
rettssubjekt rett til å utnytte et organisasjonsledd og/eller dets tilknyttede
utøvere i sin markedsføring eller øvrige virksomhet». En sponsoravtale er en
markedsavtale, og det er det enkelte organisasjonsledd som har rett til å stå
som part i slike avtaler (flere av særforbundenes vedtekter, blant annet Fotballforbundet,
Skiforbundet
og Skiskytterforbundet,
gjengir og/eller henviser helt eller delvis til bestemmelsene i NIFs lov
kapittel 14. Det følger av NIFs lov § 2-2 at organisasjonsledd i NIF plikter å
overholde NIFs lov og vedta lover som pålegger sine egne medlemmer det samme.
NIFs lov skal også gis forrang ved motstrid). Spørsmålet er om NIFs lov § 14-4
første ledd avskjærer den enkelte utøver fra å selv stå som part i
markedsavtaler, med andre ord om retten til å inngå markedsavtaler eksklusivt ligger
til organisasjonsleddet.
Ordlyden i NIFs lov § 14-4 første ledd sier at retten til å
inngå markedsavtaler tilhører
organisasjonsleddet. En rett til å inngå markedsavtaler med
bruk av utøverens navn er ikke det samme som en eksklusiv rett til bruk.
Ordlyden «retten» (i bestemt form entall) kan imidlertid indikere at det er
tale om den totale retten. Det fremgår likevel ikke eksplisitt av ordlyden at
utøver er avskåret fra å inngå slike avtaler selv.
Utgangspunktet etter NIFs lov
§ 13-3 tredje ledd er at det kun er «organisasjonsledd som kan være part i
slike avtaler». Dette tilsier at utøver ikke kan være part i avtalene. NIFs lov
§ 14-4 annet ledd sier videre at forbundet kan gi tillatelse til at utøver på
visse vilkår selv inngår markedsavtaler. En slik tillatelse er en form for
tilbakelisensiering av den rett utøver gir forbundet. Bestemmelsen er
overflødig dersom ikke utgangspunktet er at organisasjonsleddet har enerett til
å inngå slike avtaler.
På bakgrunn av dette begrenser NIFs lov i stor grad den
enkelte utøvers mulighet til å bruke den sosiale goodwill som knytter seg til
navnet som idrettsutøver. Spørsmålet er om bestemmelsen gir organisasjonsleddet
rett til å inngå alle avtaler som innebærer lisensiering av vedkommendes markedsrettigheter eller om det
må innfortolkes en begrensning til avtaler med tilknytning til utøverens «sportslige
virksomhet». Ut fra medieomtalen av saken kan dette synes å være stridens
kjerne blant annet i den nevnte Weng-saken (men som vi skal komme tilbake til
trenger ikke produktkategorien være avgjørende).
Både NIFs formål, bestemmelser om virkeområde og hvordan
formålet søkes oppnådd viser at NIFs regulering knytter seg til idretten.
Tilsvarende fremgår av forarbeidene til NIFs lov: NIFs regulatoriske virksomhet
knytter seg til forhold innenfor idretten. Som eksemplifisering for denne
avgrensningen kan det vises til Norges
Skiforbunds landslagsavtale pkt. 5.5.9 hvor det står at «utøver kan ikke
inngå individuelle avtaler knyttet til sin sportslige virksomhet».
Henrik Kristoffersen saksøkte Skiforbundet for å få lov til å bære Red Bulls logo på hjelmen. Kilde: nevasport.com |
Både organisasjonsledd og utøver har etter den ulovfestede
regelen om lojalitetsplikt en plikt til å ivareta den andre parts interesser i
kontraktsforholdet. Som tolkningsfaktor kan lojalitetsprinsippet tale for at «sportslig
virksomhet» ikke tolkes så vidt at det i urimelig grad begrenser utøvers
handlingsrom hva gjelder bruk av eget navn i kommersiell sammenheng.
Organisasjonsleddet bør innta en lojal holdning og se at utøvere kan ha
interesse av å opptre som aktører i markedet ved å lisensiere ut sitt navn til
tredjeparter. Begrensningen til «sportslig virksomhet» vil bli illusorisk
dersom den i realiteten omfatter alt vedkommende foretar seg i kommersiell
sammenheng. Også personrettslige hensyn underbygger et slikt tolkningsresultat.
På den andre siden går lojalitetsplikt i avtaleforhold begge
veier, herunder er idrettens solidaritetstankegang tungtveiende ved tolkning av
idrettens regelverk. Solidaritetstankegangen innebærer at utøverne skal bidra
økonomisk og solidarisk tilbake til idretten når deres markedsverdi tilsier
det. I juridisk teori er det derfor lagt til grunn at det er svært lite igjen
til idrettsutøverens rett til eget navn, bilde og signatur.
Solidaritetshensynet tilsier at «sportslig virksomhet» må tolkes vidt og favne
om all bruk som kan knyttes til utøverens idrettskarriere. Et tolkningsresultat
hvor solidaritetshensynet er ivaretatt vil derfor måtte begrunnes ut fra at
utøveren har oppnådd sin markedsverdi nettopp gjennom å utøve sportslig
virksomhet i regi av organisasjonsleddet. Idrettsutøverens navn og sportslige
virksomhet er så nært knyttet til hverandre at det vil være vanskelig å skille
dem fra hverandre. Alle de markedsavtaler som knytter seg til bruk av
idrettsutøveren fordi han er idrettsutøver vil dermed være knyttet til hans
sportslige virksomhet, uavhengig av hva markedsavtalen går ut på. At en sponsor
ønsker å bruke en idrettsutøvers navn på eksempelvis havregryn (eller andre
produkter som ikke har noe med sporten å gjøre) er fordi det vekker gode
assosiasjoner til sportens verdier. Solidaritetsprinsippet taler for at slike
avtaler er knyttet til utøverens sportslige virksomhet.
Dermed er det som utgangspunkt lite igjen til idrettsutøverens rett til å bruke
sitt eget navn i kommersiell sammenheng. De avtaler som knytter seg til bruk av
vedkommende fordi han er idrettsutøver må enten inngås av organisasjonsleddet
eller ved at utøveren får dispensasjon til å inngå slike avtaler.
Organisasjonsleddet har mulighet til å gi den enkelte utøver
tillatelse til å inngå personlige markedsavtaler, en bestemmelse som brukes i
ulik grad av de ulike organisasjonsleddene. Når mediene skriver om ”strengere
regler” for å inngå sponsoravtaler, må det antas at det er praktiseringen av
denne regel det siktes til. Skiforbundet har i stor grad praktisert denne
regelen slik at dersom avtalen ikke konkurrerer med Skiforbundet etablerte
sponsorer blir tillatelse gitt. En slik praktisering må sies å være i tråd med
avveiningen av de hensyn som er skissert overfor. Selv om regelen anvendes,
innebærer den en begrensning i å bruke sitt navn fordi vedkommende må be om
tillatelse. I tillegg har organisasjonsleddet mulighet til å ta en rimelig
andel av vederlaget utøveren får fra avtalen.
Therese Johaugs eget klesmerke startet i det små (med skihansker), men har økt både antall produkter i porteføljen og omsetningen. Kilde: kreativtforum.no |
Gjestetrollets betraktninger
Begrunnelsen for regelverkets utforming er i hovedsak
idrettens solidaritetstankegang. Tungtveiende solidaritetshensyn innebærer at
toppidrettsutøvere får en strengere lojalitetsplikt overfor organisasjonsleddet
enn mindre kjente utøvere. Dette må ses i sammenheng med den overfor nevnte
tilknytningen til utøverens ”sportslige virksomhet”. Solidaritetshensynet
relativiseres dermed ut fra hvor sterkt knyttet utøveren er til idretten og
hvordan idretten har bidratt til hennes markedsverdi. Er det en kjent utøver
som har oppnådd sin markedsverdi utelukkende fordi hun er idrettsutøver vil
begrepet trolig omfatte de fleste markedsavtaler som knytter seg til
vedkommende. En slik relativisering vil resultere i at like markedsavtaler kan
inngås av noen utøvere, men ikke av andre. Vurderingstemaet blir om
markedsavtalen er tilbudt fordi de er idrettsutøvere eller ikke. Eksempelvis
kan det skilles mellom der Therese Johaug får en modellavtale eller om en
femtedivisjonsspiller i fotball får en tilsvarende avtale. Solidaritetshensynet
tilsier at Therese Johaug ikke kan inngå en slik avtale fordi det er
nærliggende at hun fikk avtalen fordi hun er idrettsutøver. Slik media har
fremstilt Weng-saken kan det virke som om det handler om utstyrskategori. Klærne
er fremstilt som mote/fritidsklær, ikke sportsklær. Legger man til grunn en
snever forståelse av ”sportslig virksomhet” kan utstyrskategorisering av
avtalene være et poeng. Slik jeg forstår gjeldende rett er imidlertid
solidaritetshensynet svært tungtveiende og innebærer at så lenge Heidi Weng
blir tilbud avtalen fordi hun er idrettsutøver, må hun forhandle med Skiforbundet
om hvorvidt avtalen kan inngås. Dette har også en side til bestemmelser om
sponsorer og at enkelte sponsorer gis bransjeeksklusivitet, men disse
problemstillingene går jeg ikke ytterligere inn i her.
Klæbo - det heteste sponsorobjekt blant norske idrettsutøvere etter OL? Kilde: aftenposten.no |
Tankegangen om et tungtveiende solidaritetshensyn ved
tolkning av idrettens regelverk er i tråd med den gode og tradisjonelle
dugnadsånden. Selvsagt kan det likevel diskuteres om regelverket er utformet
slik det bør være. NIFs lov er et etablert regelverk som stadig blir utfordret
av nye og sterke kommersielle krefter. Skal NIF kunne oppfylle sin visjon om ”idrettsglede
for alle” er breddeidretten trolig avhengig av midler fra toppidretten. Er det
likevel riktig at beslutningsmyndigheten over idrettsutøverens kommersielle
verdi skal ligge hos organisasjonsleddet og ikke den enkelte utøver. Er det
slik at regelverket i for stor grad griper inn i den enkelte utøvers personlige
autonomi og retten til å bestemme over sitt eget navn? Dette er rettspolitiske
spørsmål og avveininger som idretten til stadighet bør vurdere.
Avslutningsvis er det interessant å se idrettens hensyn i
sammenheng med varemerkerettens hensyn. Både solidaritetshensynet og
varemerkerettens reklame- og investeringshensyn springer ut av tanken om å
ivareta de som har skapt den sosiale goodwill som knytter seg til navnet eller
merket. Reklame- og investeringshensynet beskytter mot at uvedkommende skal
nyte godt av den goodwill et varemerke bringer med seg. Tilsvarende beskytter
solidaritetshensynet idrettsorganisasjonen som naturligvis er en stor
bidragsyter til at utøverens navn oppnår sosial goodwill. På den andre siden er
det klart at idrettsutøveren selv har lagt ned et betydelig antall treningstimer
og prestasjon for å oppnå en slik goodwill. Regelverket baserer seg likevel på
at navnets sosiale goodwill er oppnådd etter at utøveren ble medlem av
idrettsforbundet og dermed underlagt NIFs lov. Dette vil i praksis kunne være
fra det tidspunkt da utøveren første gang ble medlem av en organisert
idrettsklubb. Varemerkerettens hensyn og regelverk synes i større grad å være
mer balansert enn idrettens regelverk når det kommer til utnyttelse av goodwill
som knytter seg til et innarbeidet eller registrert merke kontra eget navn. Bruk
av personnavn som markør for en kommersiell interesse ligger nært opp til
bruken av navnet som et varemerke. Varemerkerettslige hensyn og regler kan dermed være et
nyttig bidrag som et forutsigbart og strukturelt verktøy ved tolkning av regler
om bruk av personnavn i kommersiell sammenheng.
Not so fast... Heidi Weng må få klarsignal fra Skiforbundet før hun lanserer eget klesmerke. Kilde: vg.no |
Kaja Skille Hestnes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar