Oslo tingrett avsa 2.
november 2017 dom og kjennelse i sak(er) mellom spillselskapene Norsk Tipping AS og
Play Cherry Ltd angående Norsk Tippings varemerke LOTTO (sak nr.
17-081294TVI-OTIR/04 og 17-055574TVI-OTIR/04). Retten frifant Norsk Tipping for
Play Cherrys krav om at varemerket LOTTO måtte kjennes ugyldig, samt krav om
sletting som følge av degenerering. Norsk Tipping fikk også medhold i at varemerket
LOTTO har kodakvern.
Retten gav imidlertid
Norsk Tipping kun delvis medhold i inngrepssaken ved at den forbød Play Cherry
å benytte betegnelsene ”lotto” og ”Lotto 6/49”, men ikke betegnelsen ”Dinolotto”,
i forbindelse med markedsføringen av spilltjenester på selskapets
norskspråklige nettsider. Norsk Tipping fikk heller ikke medhold i sitt krav om
fastsettelsesdom for videre krenkelser, ved siden av forbudsdom for utnyttelse av
de nevnte betegnelsene. Saken bød på betydelig tvil for retten, og partene
måtte derfor bære sine egne saksomkostninger.
Velkent her i riket, ikke bare i Verdal'n. Kilde: NRK
|
Dette immaterialrettstrollet vil påstå at en skal ha bodd
rimelig langt og lenge til fjells her til lands for å ikke ha et forhold til
betegnelsen ”lotto” i en eller annen
betydning. Siden 1986 har betegnelsen blitt brukt av Norsk Tipping som navn på
deres lotterispill. I 2004 ble også betegnelsen registrert som Norsk Tippings ordmerke
i klasse 41, blant annet for lotterier, pengespillvirksomhet og
spilltjenester tilbudt online.
Selskapet Play Cherry tilbyr pengespill på internett.
Selskapet har lisens på Malta og selger tjenester i flere europeiske land.
Siden 2011 har Play Cherry drevet norskspråklige spilltjenester på nettstedet
eurolotto.com, og siden 2015 også på nettstedet norgesspill.com. På disse to
nettsidene finnes blant annet spillene ”LOTTO
6/49” og ”Dinolotto”.
Betegnelsene DINOLOTTO
(ordmerke) og EUROLOTTO.COM
(retten sikter antakelig til et kombinert merke registrert på et selskap tilknyttet
selskap Play Cherry) er dessuten registrert som EU-varemerker. Disse har som
kjent ikke virkning i Norge.
Som immaterialrettstrollet tidligere har meldt, begjærte Norsk
Tipping opprinnelig midlertidig forføyning for Hedmarken tingrett i mars i år
for stans av Play Cherrys bruk av betegnelsen ”lotto” i sine spilltilbud. I mai, før forføyningen var behandlet, tok
Play Cherry ut stevning for Oslo tingrett hvor gyldigheten av varemerket LOTTO
ble bestredet. Norsk Tipping besvarte stevningen med et motkrav om at Play
Cherrys bruk av betegnelsen ”lotto”
(herunder også i de aktuelle spillnavnene) i sin markedsføring måtte anses som
en krenkelse av varemerket, og sakene ble deretter forent til felles behandling
for Oslo tingrett.
Oslo tingretts
avgjørelse
Før retten tok stilling til hovedspørsmålene i saken sa den
seg uenig i Play Cherrys påstand om at en eventuell nektelse av bruk av
selskapets EU-varemerker i Norge ville stride mot EØS-avtalens artikkel 36 om
fri flyt av tjenester. Retten viste til at EØS-varemerkeretten selv åpnet for
ulike løsninger med nasjonale varemerkesystemer i EØS-statene, og at dette da
ikke kunne utgjøre brudd på EØS-rettens grunnprinsipper.
Gyldighets- og
slettelsesvurderingen
Retten vurderte først om varemerket LOTTO var ugyldig på
søknadstidspunktet i 2004 som følge av manglende særpreg jf. varemerkeloven
(vml.) § 35, nærmere bestemt om betegnelsen ”Lotto”
måtte anses beskrivende jf. vml. § 14 (2) bokstav a) og b) jf. § 2. Retten tok utgangspunkt
i at ordet ”lotto” opprinnelig var
brukt som et «alminnelig begrep” blant
Ola og Kari Nordmann for en type lotterispill (dommens s. 10). Retten bemerket
interessant nok at dette ikke lenger var tilfellet i 1986 da Norsk Tipping
introduserte sitt spill ”Lotto”.
Bruken av betegnelsen på søknadstidspunktet var, etter rettens syn, først og
fremst i kombinasjon med andre ord som nærmere beskrev hva slags type spill det
var snakk om.
Spørsmålet for retten ble dermed om betegnelsen (for
gjennomsnittsforbrukeren) hadde ”fått en
annen betydning enn som generisk betegnelse” fra Norsk Tipping tok den i
bruk, til den ble registrert som varemerke i 2004.
Etter rettens syn forelå det svært lite informasjon om
gjennomsnittsforbrukeren, noe som også var grunnen til at dommen ble avsagt
under sterk tvil. Etter en inngående drøftelse av partenes fremlagte dokumentasjon,
la retten (i motsetning til Lagmannsrettens
avgjørelse i POTETGULL-saken) avgjørende betydning på den langvarige og
intensive markedsføringsinnsatsen (innarbeidelsen) Norsk Tipping hadde gjort av
sitt spill ”Lotto” i den aktuelle
perioden.
I mangel på andre holdepunkter så retten også hen til egne
oppfatninger ved bevisvurderingen, og uttalte i den forbindelse at ordet ”lotto”, i motsetning til for eksempel ”potetgull” fra Maarud, hadde
opparbeidet en sekundær betydning hos gjennomsnittsforbrukeren som en
betegnelse for en bestemt ytelse fra Norsk Tipping.
Retten konkluderte etter dette med at ordmerket LOTTO var
gyldig på registreringstidspunktet.
Ved vurderingen av om varemerket måtte slettes som følge av
etterfølgende degenerering jf. vml. § 36 bokstav b) uttalte retten at utfallet
av særpregsvurderingen ble den samme som for gyldighetsspørsmålet, selv om
Norsk Tipping i de senere år hadde fått større konkurranse i spillmarkedet. Varemerket
var derfor ikke degenerert.
Norsk Tipping hadde også anført at varemerket LOTTO har såkalt
”kodakvern” etter vml. § 4 (2) (”velkjent her i riket”), noe retten var
enig i ( likhet med KFIR i flere avgjørelser, se referanser nedenfor under ”Krenkelsesvurderingen”). Det ble i
helhetsvurderingen lagt avgjørende vekt på spillets utbredelse blant den norske
befolkning (blant annet TV-gjennom TV-sendinger i beste sendetid), samt Norsk
Tippings utstrakte markedsføringen over lang tid.
Spillnettsted drevet av Play Cherry. Kilde: Mynewsdesk
|
Krenkelsesvurderingen
Ettersom tingretten kom til at LOTTO har kodakvern ble hovedproblemstillingen
om det foreligger kjennetegnslikhet mellom LOTTO og betegnelsene brukt av Play
Cherry jf. vml. § 4 (2). Retten kom til at betegnelsen ”Dinolotto”, i motsetning til ”lotto”
og ”Lotto 6/49” ikke gav den
nødvendige assosiasjonen til LOTTO. Retten vurderte ikke betegnelsen ”Eurolotto”, ettersom Norsk Tippings
prosessfullmektig i prosedyren, slik retten forstod det, trakk anførselen (både
hoved- og forføyningssaken) om stans av Play Cherrys bruk av denne betegnelsen.
Dette var angivelig som følge av at
spillet ikke lenger tilbys av Play Cherry, og at selskapet hadde tilkjennegitt
at det ”ikke ville benytte denne
betegnelsen før saken var rettskraftig avgjort” (dommens s. 14).
Ved vurderingen henviste retten til to beslektede avgjørelser
fra KFIR vedørende registrerbarheten av betegnelsene ”Youpilotto” (KFIR
2014-84) og ”Lotto 24” (KFIR
2014-83), samt Eidsivating lagmannsretts avgjørelse i Auman-saken
(dersom du har satt deg skikkelig til rette i (LOTTO-?)godstolen kan du også
klikke innom KFIRs sak 16/00213).
I samsvar med disse avgjørelsene konkluderer retten med at betegnelsen ”lotto” kun utgjør et tilstrekkelig
dominant element i ”Lotto 6/49”, ved
at betegnelsen kommer først, og at elementet ”dino” ikke gjenfinnes overhodet i LOTTO.
Retten fastslo deretter at Play Cherrys bruk av betegnelsene
”lotto” og ”lotto 6/49” ”ville medføre
en urimelig utnyttelse av eller skade på … (LOTTOs) særpreg eller anseelse
(goodwill)”, og konkluderte med at Play Cherrys bruk av betegnelsene ”lotto” og ”Lotto 6/49” krenket varemerket LOTTO.
Norsk Tipping hadde subsidiært anført at dersom Play Cherrys
bruk av de aktuelle betegnelsene ikke ble omfattet av varemerkeloven sine
bestemmelser, måtte bruken rammes av markedsføringslovens § 25 om god
forretningsskikk. Retten var ikke enig i dette, og viste til at betegnelsen ”Dinolotto” ikke kunne rammes av denne
bestemmelsen når betegnelsen ikke gav noen assosiasjon med LOTTO.
Endelig hadde Play Cherry ved inngrepsvurderingen subsidiært
anført at Norsk Tippings rett til å protestere mot Play Cherrys bruk hadde gått
tapt som følge av passitivitet. Retten forstod dette som en anførsel dels
basert på varemerkeloven § 8 og alminnelige passivitetsbetraktinger, men
avfeide anførselen på begge grunnlag.
Play Cherry ble heller ikke hørt med at bruken av
betegnelsene ”lotto” og ”Lotto 6/49” var hjemlet i
varemerkeloven § 5.
Av mer prosessuell interesse konkluderte retten også med at
Norsk Tipping ikke hadde reelt behov for å få fastsettelsesdom for at Play
Cherrys bruk ville utgjøre en krenkelse (for fremtidige krenkelser) jf. vml. §
57, når retten allerede hadde konkludert med at Play Cherrys bruk av
betegnelsene krenket varemerket LOTTO (forbudsdom).
Midlertidig forbud og
sakskostnader
Ettersom Play Cherry hadde tilkjennegitt at de ville avstå
fra å bruke ”lotto” som generell
betegnelse inntil saken var rettskraftig avgjort, vurderte retten kun hvorvidt
vilkårene for midlertidig forbud mot betegnelsen ”Lotto 6/49” var oppfylt. Inngrepet var allerede sannsynliggjort
(ref. omtalen av krenkelsesvurderingen ovenfor),
og spørsmålet ble derfor om Norsk Tipping hadde sannsynliggjort noen
sikringsgrunn. Retten la her avgjørende vekt på at den økte konkurransen i
spillmarkedet også innebar en økt fare for at varemerket LOTTO vil degenereres,
og var derfor ikke i tvil om at dette vilkåret var oppfylt.
Som følge av at saken hadde bydd på tvil kom retten til at
det var rimelig å pålegge partene å bære sine egne saksomkostninger. Retten
gikk derfor ikke videre inn på hvorvidt Norsk Tipping hadde fått medhold ”i det vesentlige” jf. tvisteloven §
20-2 (3) bokstav a).
Dommen er foreløpig ikke rettskraftig.
Stridens kjerne. Kilde: VG |
Immaterialrettstrollets
betraktninger
Avgjørelsen reiser mange interessante immaterialrettslige problemstillinger.
Når det gjelder Play Cherrys anførsel om at en eventuell nektelse av bruk av de
aktuelle betegnelsene ville innebære et brudd på EØS-avtalens artikkel 36, så synes
det for dette immaterialrettstrollet som at det har blitt helt vel mye
konkurranserett i koppen.
Dersom Play Cherry skulle blitt hørt med en slik forståelse
av EØS-avtalens artikkel 36, så ville det tilsynelatende undergravet nasjonale
varemerkesystemer i samtlige EØS-land. Dette har neppe vært noen tiltenkt følge
ved opprettelsen av EU-varemerkesystemet (og EUs varemerkedirektiv), se blant
annet punkt
3 i fortalen til EUs varemerkeforodning). De markeds-, språk- og andre
kulturmessige ulikhetene mellom EØS-medlemsstatene (som nasjonale
varemerkesystemer i større grad er egnet til å ivareta) står i sterk kontrast
til en slik forståelse av EØS-avtalen som ble anført av Play Cherry.
Når det gjelder gyldighetsvurderingen så er dette
immaterialrettstrollet enig med tingretten i at bruken av betegnelsen ”lotto” har vært mer eksklusivt knyttet
til Norsk Tippings spill, enn betegnelsen ”potetgull”
for Maaruds… eh, potetgull.
Dette immaterialrettstrollet kan imidlertid ikke helt forstå
at konklusjonen rundt gyldigheten av varemerket LOTTO skulle fortone seg som
tvilsom for tingretten. Foruten det relativt bestemte inntrykket undertegnede
har av betegnelsen som et varemerke for et bestemt spill her til lands, så
fremstår det noe underlig at tingretten (hvis i tvil om dette) tilsynelatende
ikke har lagt mer vekt på den tilnærmede monopolsituasjonen Norsk Tipping har
vært i for spilltjenester i Norge i den aktuelle perioden. Det at Norsk Tipping
har vært så å si alene om å tilby spilltjenester her på berget må etter dette
immaterialrettstrollets oppfatning kunne sies å ha vært med på å innarbeide en
sekundær betydning (særpreg) av ”lotto”
som kjennetegn for én bestemt tilbyder.
Rettens henvisning til den etterfølgende konkurransesituasjonen ved
slettelsesvurderingen kan indikere på at retten likevel har lagt vekt på dette,
men det burde i det minste kunne kommet klarere til uttrykk.
Når det gjelder krenkelsesvurderingen, så bemerker dette
immaterialrettstrollet at Play Cherry fremdeles markedsfører spill på nettstedet ”Eurolotto.com”, selv om selve
spillet ”Eurolotto” er fjernet. I lys
av denne bruken er det noe merkelig at anførselen om forbud mot bruk av denne
betegnelsen (angivelig) ble tatt ut under Norsk Tippings prosedyre. På bakgrunn
av rettens vurdering av ”Dinolotto” er
det imidlertid nærliggende å tro at en vurdering av ”Eurolotto” uansett ville fått samme utfall. Samtidig kan det nok
argumenteres for at betegnelsen ”euro”
i større grad kan gi sterkere assosiasjoner til Norsk Tippings spill, eller en
variant av dette (som for eksempel ”Vikinglotto”),
enn det mer fantasifulle ”dino”.
Husk å følge IP-trollets Facebookside for enda hyppigere oppdateringer om nyheter på immaterialrettsfronten. Du kan også få automatisk varsling på e-post når vi legger ut nye saker ved å registrere e-postadressen din i margen til høyre (øverst).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar