I dom av 26.4.17 i C-527/15 Filmspeler slo EU-domstolen fast at salg
av avspillingsutstyr som gjør at bruker lett kan strømme ulovlig materiale
innebærer et opphavsrettsinngrep i form av overføring til allmennheten i
opphavsrettsdirektivet artikkel 3 nr. 1. Domstolen slo videre fast at slik
strømming i seg selv utgjør en ulovlig midlertidig eksemplarfremstilling etter
opphavsrettsdirektivet artikkel 5 nr. 1, noe som innebærer at strømming av
ulovlig innhold i seg selv må anses som et opphavsrettsinngrep.
Jack Frederik Wullems solgte, blant
annet gjennom nettstedet www.filmspeler.nl, en mediespiller («Filmspeler») som
kunne kobles til en TV og som tillot brukeren å spille av medieinnhold. Denne
inneholdt også programvare som inneholdt lenker til nettsteder som strømmet
ulovlig tilgjengeliggjort innhold. 1.6.2015 stevnet den nederlandske
rettighetshaverorganisasjonen Stichting Brein X for retten. I den forbindelse
stilte Rechtbank Midden-Nederland (retten i første instans) følgende spørsmål
til EU-domstolen:
«1) Skal […] artikel 3, stk. 1, i [direktiv
2001/29] fortolkes således, at der er tale om »en overføring til almenheden« i
denne bestemmelses forstand, når en person sælger et produkt (medieafspiller),
hvori denne person har installeret add-ons, der indeholder hyperlinks til
websteder, på hvilke ophavsretligt beskyttede værker såsom film, serier og
liveudsendelser er gjort direkte tilgængelige uden rettighedshaverens samtykke?
2) Gør det herved nogen forskel
- hvis de ophavsretligt beskyttede værker
i det hele endnu ikke tidligere eller udelukkende via et abonnement har været
offentliggjort på internettet med rettighedshaverens samtykke?
- hvis de add-ons, som indeholder
hyperlinks til netsteder, hvor ophavsretligt beskyttede værker er gjort direkte
tilgængelige uden rettighedshaverens samtykke, er frit tilgængelige og også af
brugerne selv kan installeres i medieafspilleren?
- hvis de [websteder] og således de
ophavsretligt beskyttede værker herpå, som – uden rettighedshaverens samtykke –
er gjort tilgængelige, også kan afspilles af almenheden uden medieafspilleren?
3) Skal artikel 5 i […] [direktiv 2001/29]
fortolkes således, at der ikke er tale om »lovlig brug« som omhandlet i denne
artikels stk. 1, litra b), såfremt en slutbruger ved hjælp af streaming
fremstiller en midlertidig reproduktion af et ophavsretligt beskyttet værk fra
et netsted tilhørende tredjemand, hvor dette værk tilbydes uden
rettighedshaverens eller rettighedshavernes samtykke?
4)
Såfremt [det tredje] spørgsmål besvares benægtende, er det da i strid
med »tretrinsprøvelsen« som omhandlet i artikel 5, stk. 5, i […] [direktiv
2001/29], såfremt en slutbruger ved hjælp af streaming fremstiller en
midlertidig reproduktion af et ophavsretligt beskyttet værk fra et netsted
tilhørende tredjemand, hvor dette værk tilbydes uden rettighedshaverens eller
rettighedshavernes samtykke?»
Overføring til allmennheten
|
Jack Frederik Wullems' "Filmspeler" |
Det er ikke tvilsomt at det å legge
ut materiale som kan strømmes fra Internett uten rettighetshavers samtykke,
utgjør en overføring til allmennheten i strid med opphavsrettsdirektivet artikkel 3 nr. 1 (og den norske åndsverkloven § 2). Det den nederlandske
domstolen ønsket svar på gjennom spørsmål 1 og 2 var om selve salget av en mediespiller som muliggjorde at bruker fikk tilgang
til en slik strøm også innebar en overføring til allmennheten etter
opphavsrettsdirektivet artikkel 3 nr. 1.
EU-domstolen rekapitulerte sin
tidligere praksis hvor det er lagt til grunn at begrepet overføring til
allmennheten i opphavsrettsdirektivet artikkel 3 nr. 1 inneholdt to kumulative
vilkår, i form av et krav til en «overføring» til en «allmennhet», jf. C-117/15Reha Training, punkt 37 og C-160/15 GS Media, punkt 32 (punkt 29). Ved
vurderingen av om det foreligger en slik overføring skal det tas hensyn til brukerens
(den som gir tilgang) rolle og om han med fullt kjennskap om konsekvensene av
sine handlinger, gir mottaker tilgang til et åndsverk, og om og om mottakeren
ville hatt slik tilgang dersom brukeren ikke hadde foretatt handlingen (punkt
31). Det skal videre tas i betraktning om overføringen skjer med en teknisk
fremgangsmåte som skiller seg fra den som hittil har vært anvendt eller om
overføringen er rettet mot et «nytt» publikum (punkt 33). Det skal også tas
hensyn til om overføringen har et profittformål (punkt 34).
EU-domstolen slo fast at den
allerede i avgjørelsene i C-466/12 Svensson, C- 348/13 BestWater og C-160/15 GS Media hadde lagt til grunn at det å legge ut en lenke til et verk som ligger
åpent tilgjengelig på nettet ga brukere av nettsiden som lenker direkte tilgang
til verkene det lenkes til (punkt 37). Det samme måtte sies å være tilfellet
for salg av en mediespiller som ga tilgang til materiale som kunne strømmes
(punkt 38).
27. bektraktning i fortalen til
opphavsrettsdirektivet ga riktignok uttrykk for at det å bare stille fysisk
utstyr som muliggjør en overføring til allmennheten, i seg selv ikke innebar en slik overføring. Dette var imidlertid
ikke tilfellet for salget av mediespilleren i saken, da denne gjorde det mulig
for brukeren å få direkte tilgang til
websider som strømmet ulovlig innhold, jf. analogt C-306/05 SGAE (punkt 41).
Det var heller ikke tvilsomt at
salget av mediespilleren innebar en overføring til «allmennheten», da denne var
kjøpt av et betydelig antall personer som hver for seg hadde tilgang til
beskyttede åndsverk (punkt 45).
Verkene ble videre gjort
tilgjengelig for et «nytt» publikum, jf. C-466/12 Svensson, C- 348/13 BestWater og C-160/15 GS Media.
Det var uomtvistet at salget av medieavspillleren var foretatt med full
kjennskap til at denne ville gi kjøperne så å si direkte tilgang til verk som
var gjort tilgjengelig på nettet uten rettighetshavers samtykke, noe som ble
underbygget av at muligheten for slik tilgang var en del av reklamen for
«Filmspeler» (punkt 50). Det var heller ikke tvilsomt at salget av mediespilleren
var foretatt med profittformål (punkt 51).
Salg av «Filmspeler» måtte derfor
anses som en «overføring til allmennheten» etter opphavsrettsdirektivet
artikkel 3 nr. 1.
Midlertidig eksemplarfremstilling
Med spørsmål 3 og 4 ønsket den
nederlandske domstolen svar på om også selve
strømmingen som foretas av sluttbruker som har kjøpt mediespilleren utgjør
et opphavsrettsinngrep fordi den innebærer en urettmessig midlertidig
eksemplarfremstilling.
Eksemplarfremstilling, for eksempel
ved at en datafil lagres på harddisken eller i internminnet til en datamaskin,
krever samtykke fra rettighetshaver etter opphavsrettsdirektivet artikkel 2 (og
åvl. § 2 første ledd). Dette gjelder uavhengig av om eksemplarfremstillingen er
permanent eller midlertidig. Dette innebærer at strømming, som normalt bare
fremstiller et midlertidig eksemplar, i utgangspunktet krever samtykke fra rettighetshaver.
Opphavsrettsdirektivet artikkel 5 nr. 2, b) tillater imidlertid at det gjøres
unntak for privat eksemplarfremstilling, hvilket typisk er tilfellet for
strømming av privatpersoner. For norsk retts vedkommende er en slik rett
lovfestet i åvl. § 12. Denne retten til privat kopiering gjelder imidlertid
ikke dersom eksemplaret er fremstilt på grunnlag av en ulovlig
tilgjengeliggjøring, typisk ved at den er lastet ned fra Internett på grunnlag
av en tilgjengeliggjøring som rettighetshaver ikke har gitt samtykke til, jf.
åvl. § 12 femte ledd, jf. C-435/12 ACI Adam.
Midlertidig eksemplarfremstilling
kan imidlertid også være rettmessig dersom den utgjør en integrert og vesentlig del av en teknisk
prosess som har til eneste formål å enten muliggjøre
lovlig bruk av et verk eller en
overføring i nettverk av et mellomledd på vegne av tredjeparter, forutsatt at
eksemplarfremstillingen ikke har selvstendig økonomisk betydning, jf. opphavsrettsdirektivet
artikkel 5 nr. 1.
EU-domstolen konstaterte at
vilkårene er kumulative (punkt 61), og at det skal tolkes innskrenkende idet
artikkel 5 utgjør unntak fra hovedregelen om enerett som direktivet stadfester
(punkt 62). EU-domstolen la til grunn at det i saken i hovedsak ble spørsmål om
den midlertidige eksemplarfremstillingen utelukkende har som formål å
muliggjøre lovlig bruk av et verk (punkt 64).
I følge 33. betraktning i fortalen
til opphavsrettsdirektivet skal en midlertidig eksemplarfremstilling anses
lovlig når rettighetshaver har gitt samtykke eller når bruken ikke er undergitt
restriksjoner i henhold til nasjonal lovgivning, jf. C-403/08 og C-429/08 Football Association PremierLeague and Others punkt 168 og C-302/10 Infopaq (punkt 65). Det var ikke
tvilsomt at rettighetshaver ikke hadde gitt tillatelse til tilgjengeliggjøringen
i den akutelle saken (punkt 66). EU-domstolen
la til grunn at strømmingen i saken heller ikke kunne anses lovlig fordi bruken
ikke var undergitt restriksjoner etter nasjonal lovgivning. Det ble påpekt at
kjøper av «Filmspeler» trolig bevisst skaffer seg denne for å kunne strømme
uautorisert materiale (punkt 69). Det ble videre fremhevet at midlertidig
eksemplarfremstilling ved strømming fra et nettsted uten rettighetshavers
samtykke strider mot den normale utnyttelsen av slike verk, og innebærer en
urimelig skade på rettighetshavers legitime interesser (punkt 70).
Strømming av ulovlig materiale som
kunne foretas med «Filmspeler» måtte derfor anses som en ulovlig midlertidig
eksemplarfremstilling etter opphavsrettsdirektivet artikkel 5 nr. 1, jf. nr. 5.
Immaterialrettstrollets betraktninger
Overføring til allmennheten
Med avgjørelsen i C-527/15 Filmspeler følger EU-domstolen opp avgjørelsene i C-466/12 Svensson, C- 348/13
BestWater og C-160/15 GS Media, hvor det legges til grunn at lenking til verk
som er gjort tilgjengelig på Internett innebærer overføring til allmennheten
etter opphavsrettsdirektivet artikkel 3 nr. 1. Filmspeler går imidlertid ett
skritt lenger, idet å tilby en mediespiller med lenker må anses som en mer
avledet handling enn det å legge lenkene direkte ut på nett. Dette innebærer en
ganske klar utvidelse av hva som anses som overføring til allmennheten etter
opphavsrettsdirektivet artikkel 3 nr. 1. I tråd med denne tilnærmingen må det
anses som nær sagt sikkert at EU-domstolen følger Generaladvokatens anbefaling
i C‑610/15
Ziggo og anser indeksering av torrentfiler og mulighet til å søke i disse som
en overføring til allmennheten.
Det er videre interessant å merke
seg at EU-domstolen tilsynelatende letter på kravet til at overføringen må
innebære en «indispensable intervention» som gjør at sluttbruker får tilgang
til verket. Dette fremheves særlig i C‑403/08 and C‑429/08 Football
Association Premier League and Others, hvor EU-domstolen fremhever at en slik «intervention
is not just a technical means to ensure or improve reception of the original
broadcast in the catchment area, but an act without which those customers are
unable to enjoy the broadcast works, although physically within that area», jf.
C‑306/05
SGAE punkt 42 (C‑403/08
and C‑429/08
punkt 194). (Se også Generaladvokat Whatelets anbefaling i C-160/15 GS Media
punkt 55-57, omtalt av IPtrollet her.)
EU-domstolen i Filmspeler påpeker
riktignok i sin generelle gjennomgang at det i vurderingen av om det foreligger
en overføring til allmennheten, skal tas hensyn til om mottaker ville hatt
tilgang dersom brukeren ikke hadde foretatt handlingen (punkt 31). I den konkrete
subsumsjonen synes det derimot å være tilstrekkelig at salget av «Filmspeler»
gir mottaker direkte tilgang til
verkene (se for eksempel punkt 38, jf. 37 og punkt 41).
I videre forstand synes
EU-domstolens avgjørelse i Filmspeler å innebære et forsøk på harmonisering av
medlemsstatenes regler om ansvarsbetingende medvirkning til
opphavsrettsinngrep. Salg av utstyr som gir sluttbruker tilgang til verk som
andre har tilgjengeliggjort har tradisjonelt ikke vært betraktet som
tilgjengeliggjøring for allmennheten. Denne typen handlinger [som gir tilgang]
har derimot lett blitt ansett som medvirkning
til opphavsrettsinngrep. I svensk rett la for eksempel Svea Hovrätt til
grunn at Pirate Bays katalog av torrentfiler og tilbud om mulighet til søk i
denne innebar medvirkning til ulovlig fildeling (Mål 4041-09 - Svea Hovrätt -
Pirate Bay). For norsk retts vedkommende fant Høyesterett i Rt. 2005 s. 41
(Napster) til grunn at det å legge ut lenker til musikkfiler andre hadde gjort
tilgjengelig på nettet uten rettighetshavers samtykke, innebar medvirkning til
at flere fikk tilgang til den den opplastede musikken (punkt 58-73).
Midlertidig eksemplarfremstilling
|
Midlertidig? |
Avgjørelse om at strømming av
materiale som er gjort tilgjengelig uten rettighetshavers samtykke ikke kan
anses som en lovlig eksemplarfremstilling etter opphavsrettsdirektivet artikkel
5 nr. 1, er ikke overraskende. EU-domstolen følger her opp sin avgjørelse i C-435/12ACI Adam, hvor det ble lagt til grunn at unntaket for privat
eksemplarfremstilling i opphavsrettsdirektivet artikkel 5 nr. 2, b) ikke
omfatter tilfeller hvor grunnlaget for kopieringen er verk som er gjort
tilgjengelig uten samtykke.
Dette innebærer imidlertid ikke uten
videre at all strømming av verk som er gjort tilgjengelig uten rettighetshavers
samtykke. Det er riktignok uklart hva EU-domstolen legger i at bruken er «undergivet
restriktioner i henhold til gældende lovgivning». EU-domstolens henvisninger
til C-403/08 og C-429/08 Football Association Premier League and Others punkt 170-172 og C-302/10 Infopaq punkt 44
og 45, er heller ikke oppklarende. I Premier League la domstolen til grunn at den
midlertidige eksemplarfremstillingen som var nødvendig for å forsikre seg om at
overføringen av fotballsendingene fungerte skjedde for en privat krets og
derfor var lovlig. I Infopaq la
domstolen til grunn at midlertidig eksemplarfremstilling av avisartikler
hverken er underlagt nasjonale eller EU-rettslige begrensninger, og at
eksemplarframstilling av disse derfor må anses som lovlige.
EU-domstolen fremhever imidlertid at
det avgjørende for kjøpere av «Filmspeler» tilsynelatende var muligheten for å
kunne strømme ulovlig innhold og at det «det
i princippet er på velovervejet vis og med viden om omstændighederne, at en
køber af en sådan medieafspiller får adgang til et gratis og ikke tilladt
tilbud om beskyttede værker» (punkt 69). Ved å sondre mellom situasjonen i Premier League og Infopaq og situasjonen i Filmspeler
på denne måten synes EU-domstolen å oppstille et kvalifisert krav til kunnskap
hos den som strømmer ulovlig innhold. Dette kan minne om det tilsvarende kravet
til kunnskap om materiale det lenkes til er gjort tilgjengelig av
rettighetshaver som knesettes i C-160/15 GS Media.
EU-domstolen fremhever videre at tilgjengeliggjøring
av verk for strømming uten rettighetshavers samtykke «i princippet er af en
sådan art, at de strider mod den normale udnyttelse af sådanne værker og
indebærer urimelig skade for rettighedshaverens legitime interesser, fordi
antallet af lovlige transaktioner vedrørende disse beskyttede værker ...
normalt vil blive reduceret som følge deraf, hvilket uberettiget skader
indehaverne af ophavsretten» (punkt 70). Med dette synes EU-domstolen å
avgrense mot midlertidig eksemplarfremstilling av en mer tilfeldig art, hvor
skadepotensialet for rettighetshaver er mindre, skal anses som lovlig
midlertidig eksemplarfremstilling etter opphavsrettsdirektivet artikkel 5 nr.
1. Dette synes å være i samsvar med 33. betraktning i fortalen, hvor det
fremheves at bestemmelsen skal dekke blant annet nettlesing («browsing»).
For norsk retts vedkommende understreker
dommen i Filmspeler at spørsmålet om
strømming fra ulovlig kilde skal anses som et opphavsrettsinngrep, er et
spørsmål om det foreligger en urettmessig midlertidig eksemplarfremstilling.
Det fremstår derfor som unødvendig å regulere dette gjennom en form for sui generis-enerett til «å strømme eller
på annen måte bruke åndsverk som åpenbart i strid med denne loven er gjort
tilgjengelig for allmennheten på Internett», slik det foreslås i ny åndsverklov
§ 3 tredje ledd. Forstått i lys av EU-domstolens avgjørelse i Filmspeler, vil det allerede følge av forslaget til ny åvl. § 4 at strømming fra kilde som er tilgjengeliggjort uten rettighetshavers samtykke vil innebære en ulovlig midlertidig eksemplarfremstilling.
Ved sin behandling av Prop. 104 L (2016–2017) bør Stortinget derfor sløyfe det foreslåtte § 3 tredje ledd. Presiseringen om at ulovlig strømming bare skal utløse krav om vederlag og erstatning for forsettlige overtredelser i § 3 tredje ledd siste punktum bør imidlertid beholdes, og kan tilføyes som et nytt andre ledd i § 4 eller i bestemmelsen om vederlag og erstatning i § 82.